fbpx

Black Friday er ovre, og julehandlen er for alvor skudt i gang. I dette indlæg har vi samlet 10 tips til din webshop, så du kan komme godt igennem julehandlen.

Julen er hjerternes fest. Men den kan også blive en fest for dig som webshop-ejer, hvis du er godt forberedt. Du behøver ikke et julemirakel. Vi har nemlig samlet 10 tips, du kan bruge på din webshop:

1. “Cut-off day”

“Cut-off day” er den sidste dag, hvor dine kunder kan nå at lægge en ordre, hvis de skal modtage den inden jul. Det er en god idé at gøre det helt klart for dine kunder, hvornår det er “sidste chance”. Så sker der ikke misforståelser, og det er et godt incitament (aka. tidspres) for kunden til at få købt gaven.

2. Tænk jul ind i din SEO

Det er ikke altid nemt at finde ud af, hvad man skal give sin mor, far, søskende eller ægtefælle i gave. Derfor spørger mange Google til råds. For eksempel “julegaver”, “julegaver til mor”, “gaveidéer til ham” osv. Derfor er det en rigtig god idé, at bruge nogle af disse aktuelle ord på din webshop, så den dukker op i søgeresultaterne.

3. Brugervenlighed på de små skærme

Hele 54% af danske forbrugere handler over mobilen. Derfor er det vigtigt, at din webshop er brugervenlig på en lille skærm. Sørg for, at der ikke er irriterende pop-ups og at tekst og knapper ikke ryger udenfor skærmbilledet. Ellers risikerer du, at dine potentielle kunder bliver en del af de 36%, der afbryder købet, fordi webshoppen ikke er mobiloptimeret.

4. Gør betalingen nem

Gør det nemt for dine kunder at betale, når de vil gennemføre en ordre på din webshop. Størstedelen foretrækker at betale med kort – så gør det nemt med automatisk udfyldning af kortoplysninger. Overvej også andre betalingsmuligheder. 16% af danskerne foretrækker MobilePay, og 10% vil gerne bruge Paypal. Jo nemmere det bliver at handle, des flere foretaget købet.

5. Påmind potentielle kunder

Brug retargeting annoncering på Google og Facebook til at “ramme” personer, der tidligere har besøgt din webshop. Påmind de potentielle kunder om den gave, de lige var ved at købe. Så øger du chancen for, at de køber årets julegaver hos dig.

6. De små detaljer

Fri fragt, mulighed for indpakning og forlænget returret. Det er de små ting der tæller. Og det hele er med til at give kunderne en lidt bedre oplevelse og potentielt få salget i hus.

7. Hjælp med julegaveidéerne

Det er som sagt svært for mange at finde på idéer til årets julegaver. Skab derfor ekstra værdi for dine kunder med julegaveguides på din webshop. Her kan du samle “julegaveidéer til ham”, “julegaveidéer til hende”, så dine kunder kan blive inspireret og forhåbentligt købe julegaven hos dig.

8. For sent at levere julegaver?

Du kan stadig nå at skabe ekstra salg, selvom din “cut-off day” er overskredet. Tilbyd dine kunder muligheden for at købe gavekort, der kan printes hjemmefra. De kan sælges helt frem til den 24. december til dem, der er lidt sent ude med julegaverne.

9. Spred budskabet

Det er selvfølgelig vigtigt at sprede budskabet, så flest muligt hører om din webshop. Sørg for at dele gode tilbud og ekstra services i forbindelse med julen på jeres sociale medier. Det kan også være en idé at lave konkurrencer, for at skabe ekstra opmærksomhed på jeres profiler. Tænk også på at sende nyhedsbreve ud til tilmeldte kunder. Du kan måske endda tilbyde rabatter til dem som tilmelder sig, og på den måde få flere tilmeldinger og nye kunder op til jul.

10. Start på januarudsalg

Januarudsalget starter efterhånden så snart risalamanden er spist, og gaverne er pakket op den 24. december. Vær derfor forberedt på at starte udsalget i god tid og gør eventuelle nyhedsbreve klar til udsendelse.

 

Vi hjælper gerne med at jule-optimere din webshop. Kontakt os på tlf. 8799 0009 eller mail makers@makers.dk

(Kilder: DIBS 2018 og 2016)