Konverteringsoptimering: 4 tips der konverterer besøgende på din webshop til kunder

7/01 24
eCommerce
4 minutter
Indholdsfortegnelse

Du har lækre produkter og en funktionel webshop. Du er dermed klar til at sælge, og klar til at kunderne river varerne af hylderne. Du mangler bare lige at konvertere de besøgende til kunder. Vi giver dig her 4 tips til konverteringsoptimering.

Konkurrencen online er hård.

Et hav af andre webshops tilbyder sandsynligvis det samme produkt, eller måske endda det samme udvalg, som dig.

Det er derfor altafgørende at de besøgende, som du har – og som du måske har betalt dyre annoncekroner for at få – lægger en ordre på din shop, inden de smutter videre.

Konverteringsoptimering handler ikke om at skaffe flere besøgende til din webshop. Det handler om at lave tiltag på din webshop, som sikrer, at flere af dine besøgende foretager et køb.

Vores 4 tips til konverteringsoptimering hjælper dig med at øge den andel af dine besøgende, som ender ud i et køb i din butik.

Det handler om at forbedre det, vi kalder konverteringsraten (den procentvise andel af besøgende, som ender i en konvertering).

1. Fremhæv de rigtige varer

Hvis du har mange produkter på din webshop, er det vigtigt at fremhæve dem, der er mest relevante.

Det kan f.eks. være produkter, der er på tilbud, nyheder, “bedst i test”-produkter eller varer med høj avance (dem du tjener mest på).

Tilføj et badge på produktet, der tydeligt sætter fokus på det specielle ved produktet. For eksempel et TILBUD-badge, som viser den procentvise besparelse. Indsæt også før og efter prisen, så den besøgende tydelig kan se, at der er gode penge at spare.

Det hjælper besøgende i deres beslutningsproces, når du tydeliggør de gode incitamenter.

Og det optimerer den famøse konverteringsrate.

Du kan læse mere om, hvordan layoutet på din webshop har stor betydning for dine kunders købsbeslutninger her. 

2. Fremhæv dine USP’er

USP står for Unique Selling Proposition (eller Unique Selling Point).

Kort sagt er det, hvad der giver dig en fordel i forhold til dine konkurrenter, så kunderne vælger din shop.

Det kan f.eks. være, at du tilbyder ting som prismatch, ekstra lang returret, hurtig levering, fri fragt eller finansiering til dine kunder.

Det er vigtigt at fremhæve disse, så du er sikker på, at kunderne ser dem med det samme. Det bedste vil være at placere dem i toppen/headeren, så de bliver stående, ligegyldigt hvilken side, de besøgende klikker sig ind på.

3. Tag ansvar for din troværdighed

Hvis du ikke allerede har gjort det, så opret en virksomhedskonto på Trustpilot. Og tag ansvaret for anmeldelserne af din virksomhed.

Mange kunder tjekker Trustpilot, inden de foretager et køb. De vil sikre sig, at din shop er et sikkert sted at handle.

Tag kontrollen ved at besvare dine anmeldelser. Også de negative.

Det er desuden en god ide at opfordre dine kunder til at give en anmeldelse. Ellers risikerer du at ende med flere negative anmeldelser, end du fortjener.

Det er nemlig oftest de utilfredse kunder, som selv tager incitament til at brokke sig. Tilfredse kunder har brug for et skub i den rigtige retning (for eksempel en påmindelse via e-mail), hvis du ønsker, at de giver en anmeldelse.

Formår du at tage kontrollen over dine anmeldelser på Trustpilot, gør du dine besøgende trygge ved din webshop. Og så er det nemmere at konvertere besøgende til kunder.

4. Chat er kundeservice

Flere og flere kunder forventer at få et svar, når de har brug for det. Hvis ikke de kan få et svar hos dig, søger de måske svar hos dine konkurrenter.

Leverer du derimod de informationer kunden har brug for, for at kunne foretage et valg, øger du chancen for konvertering.

Hurtige svar = hurtige konverteringer.

Med en chat-funktion på din webshop har du mulighed for at besvare kundernes spørgsmål hurtigt. På den måde kan du guide dem i den rigtige retning.

En anden mulighed er at opsætte en “chatbot”, der automatisk svarer på populære spørgsmål med det samme. En chatbot skaber en illusion om, at I er tilstede for jeres kunder døgnet rundt.

Når du konverteringsoptimerer din webshop, bør du på forhånd også have tænkt over din digitale kunderejse, som hjælper dig med at optimerer dine salgs-, marketing,- og kundeserviceaktiviteter.

Hvis du er i tvivl om, hvordan du kommer i gang, så ring eller skriv til Makers på tlf. 8799 0009 eller [email protected], og lad os hjælpe dig med konverteringsoptimering.

Læs også her, hvordan du kan øge salget med en skræddersyet webshop.