fbpx
Google AdWords og Display er den hurtige vej til online succes

Der er mange gode redskaber til din online markedsføring. Google tilbyder nogle gratis. Men du skal betale for de mest effektive. Lad dig dog ikke skræmme – det er en god investering. Med Google AdWords får du relevante og købeparate kunder, du øger kendskabet, og du betaler kun for resultater.  

Google Search Console, Google My Business og Google Analytics er fremragende værktøjer, som Google tilbyder ganske gratis. Men det er Google AdWords og Display, som virkelig rykker i online synlighed. Det er desværre også disse, som Google er så ”fræk” at tage sig betalt for.

Og det er med god grund. Google AdWords skaber store resultater, rigtig hurtigt. Både for fysiske og online forretninger. Og Google Display er yderst effektivt til at øge kendskabet. Derfor skal man ikke lade sig skræmme, når man hører om de svimlende budgetter, som mange virksomheder hvert år investerer i at være til stede med annoncer på Google. For det betaler sig.

Se videoen med fire gode grunde til at bruge AdWords, og læs mere om de formidable fordele, du får med Google AdWords og Display, under videoen.

 

Google er der, når dine kunder er sultne

Forestil dig, at du havde en fast food restaurant, og gerne ville have flere kunder i butikken. Tænk, hvis du kunne henvende dig til alle sultne personer i den by, hvor du havde virksomhed, og foreslå dem netop din restaurant.

Det kan du ved hjælp af Google AdWords søgeannoncer!

Danskerne spørger Google til råds i stort set alle henseender – især når vi skal finde et sted at handle. Med Google Adwords kan du sørge for, at din virksomhed bliver vist blandt de øverste resultater, når der søges efter noget, der er relateret til dine produkter eller services. Dermed bliver dine produkter eller services løsningen på kundens udfordring – i præcis det øjeblik, de efterspørger en løsning. Du fanger de mest relevante kunder, der findes – de købeparate.

Du kan sammenligne det med en kundes færden gennem en fysisk butik. Tænk hvis butikken vidste, hvad kunden ledte efter, så snart de trådte ind og begyndte deres søgen. Så kunne butikken præsentere kunden for netop det, de skulle bruge, inden de nåede forbi første hylde. Mange virksomheder ville betale for at få deres produkt på en fremtrædende placering, når deres potentielle kunder trådte ind i butikken. Det er dog svært (for ikke at sige umuligt) at realisere i den fysiske verden. Men Google tilbyder det i verdens største online markedsplads (også kaldet søgemaskine) – og du kan få den bedste plads på hylden med Google AdWords søgeannoncer.

Google AdWords søgeannonce er godt til lokal markedsføring

 

Google finder de kunder, der tæt på dig

Google ved uhyggeligt meget om deres brugere. Søgemaskinegiganten er dominerende på markedet, og danskerne er meget loyale. Den loyalitet har Google forstået at bruge til at optimere deres søgeresultat. Ikke blot i det store billede, men helt ned på brugerniveau. Derfor kan de præsentere den søgende for søgeresultater ikke blot på baggrund af deres forespørgsel, men også på baggrund af geografi.

Og geografi er den vigtigste faktor for virksomheder og forretninger. Du ved, at brugeren søger efter dine produkter eller services – for de har indtastet nøjagtig, hvad de søger i Google. Men det er langt fra sikkert, at din virksomhed leverer i hele verden.

Med Google AdWords kan du være med, selvom du har en lokal biks i Randers eller Kolding. Du kan nemlig sørge for, at du kun henvender dig til kunder indenfor en begrænset del af verden – endda en lille del af Danmark. Dermed betaler du kun for henvendelser fra geografisk relevante og købeparate kunder.

 

Google har en rækkevidde, der øger kendskab

Måske sidder du og tænker: ”Det er godt nok, men hvad hvis brugerne på Google ikke søger efter mine produkter?” Så har du ret – det kan søgeannoncer ikke hjælpe med. Har du et nyt og forholdsvist ukendt produkt, handler det om at øge kendskabet til dine produkter og services, så potentielle kunder begynder at opsøge dem. Til gengæld har Google oprettet Displayannoncer til formålet.

AdWords-displayannoncer vises på tværs af forskellige medier – mere end 2 millioner hjemmesider og i mere end 650.000 apps. Du har helt sikkert selv mødt en displayannonce. En displayannonce findes i forskellige afskygninger, fx et banner på et website eller i en app. Og mange nyhedssites overlader salget af annoncepladeser til Google. Google kalder disse displayannoncer.

Det smarte ved displayannoncer er, at du rammer lige præcis din målgruppe. Ved hjælp af Google AdWords platformen følger displayannoncerne din målgruppe (potentielle kunder) rundt på nettet, og viser dine annoncer der, hvor dine kunder er. Oversat til den fysiske verden svarer det til følgende: Du sætter et skilt op på et gadehjørne. I stedet for blot at blive vist for de forbipasserende på netop dette gadehjørne, så kan skiltet skifte placering. Alt efter hvor dine potentielle kunder befinder sig, følger det dem rundt i byen.

I online verdenen skal du ikke gætte dig frem til, hvilke websites du tror, dine kunder besøger. Du kan i stedet definere den målgruppe, som du gerne vil have ser din annonce. Google gør det nemlig muligt, at målrette dine annoncer mod personer baseret på deres interesser, demografiske oplysninger og remarketing (påmindelse til dem, som har vist interesse for dig før). Dermed vises dine annoncer kun for din målgruppe, og ikke alle de andre personer, som tilfældigt kommer forbi.

Det betyder, at du kun betaler for relevante annoncevisninger. Og med den store platform, som Google AdWords tilbyder, kan du nå langt ud og øge kendskabet markant hos din målgruppe.

 

Du betaler kun for resultater

Det kan være svært at gennemskue, hvor meget annoncering med Google AdWords koster. Men der er gode nyheder til alle, som gerne vil have value for money. De koster nemlig ikke noget, med mindre de leverer resultater.

Med AdWords søgeannoncer betaler du en pris for hver gang, din annonce genererer et klik. Genererer din AdWords ingen klik – og dermed ingen resultater – så trækkes der ingen penge på kontoen. Du skal heller ikke være bange for, at annoncerne løber helt løbsk og ruinerer dig. Du fastsætter et dagligt budget for dine annoncer, og så snart grænsen for budgettet er nået, så fjernes dine annoncer automatisk.

Dine displayannoncer betales for hver gang din annonce vises for en person i din målgruppe. Og du kan på samme måde som søgeannoncer, fastsætte en grænse for dit daglige budget.

Har du brug for hjælp til at komme i gang med Google AdWords, eller mangler du et bureau til at administrere din annonce-konto? Læs her, hvordan Makers kan hjælpe dig.