Sergenten – Sønderborgs nye eventsted – ønskede, at flere fik øjnene op for deres dinnerkoncerter, der forkæler både gæsternes øregange og smagsløg.

Løsningen blev en datadrevet kampagne på de sociale medier og Google, hvilket resulterede i, at Sergenten kunne melde udsolgt på 4 ud af 6 koncerter i opstartsperioden.

Opgave

Billetsalg og branding

I Sønderborgs historiske kasernebygninger finder du byens nye eventcenter – Sergenten.

Mens det var lykkedes Sergenten at tiltrække dygtige kunstnere som Mads Langer, Stine Bramsen og Tim Christensen til deres dinnerkoncerter, stod de overfor to udfordringer:

  • Meget få kendte til Sergenten som koncert- og eventsted
  • Sergenten havde begrænset data om, hvem deres målgruppe var.

Løsning

Datadrevet marketing skal sætte skub i billetsalget

For at blive klogere på Sergentens målgruppe indledte vi med en bred marketingstrategi, hvor formålet var at teste forskellige billeder, video og budskaber på forskellige målgrupper. På den måde kunne vi finde ud af, hvad de enkelte målgrupper reagerede bedst på.

Herefter blev den musik- og madglade målgruppe, som vi identificerede som den primære målgruppe i den indledende testfase, mødt af målrettede annoncer, når de scrollede rundt på Facebook. Det samme skete, når de søgte efter koncertoplevelser på Google, ligesom målgruppen også stødte på Sergenten på YouTube i form af brandingvideoer, der fortalte om mulighederne på Sergenten.

Men hvad ville der ske, når man trykkede sig ind på en af annoncerne?

Denne del af kunderejsen lagde vi også en strategi for. Løsningen blev særskilte landingpages dedikeret til den enkelte kunstner. Her kunne målgruppen blive klogere på, hvad de kunne forvente af en aften i musikkens og madens tegn på Sergenten.

Alt i alt hjalp vi Sergenten med at identificere (og samle data på) deres målgruppe, ramme dem med tilpassede annoncer for til sidst at rykke den besøgende tættere på købsknappen med dedikerede landingpages.

Resultat

”Stop for annonceringen. Der er ikke plads til flere gæster”

Sådan lød beskeden flere gange fra Mikkel Hansen, kommunikationsansvarlig hos Sergenten. Sergenten havde ikke plads til flere gæster i forbindelse med adskillige af deres dinnerkoncerter.

Faktisk blev 4 ud af 6 events udsolgt i løbet af opstartsperioden, hvor vi hjalp Sergenten med annoncering.

Men de gode nyheder stopper ikke der for Sergenten.

Efter målgruppen har fået større kendskab til Sergentens magiske musik- og madunivers har de nu kunne skrue ned for deres annoncebudget. Det har betydet, at det nu er nemmere for Sergenten at tiltrække gæster til deres events.

Makers har virkelig bevist deres evner som marketingeksperter. At promovere vores nye koncept fra bunden til en endnu udefineret målgruppe var bestemt ikke nogen nem opgave. Alligevel formåede de på kort tid at skabe mærkbare resultater, og vi måtte melde udsolgt på flere af vores events.
Mikkel Hansen, kommunikationsansvarlig hos Sergenten

Andre
cases