fbpx
Mobilvenligt website

Vigtigheden af at have et mobilvenligt website er og har længe været et varmt emne. Men hvorfor er det, det er så vigtigt? Vi har samlet lidt indsigter, plus et nyttigt link.

Har du en webshop, website eller bare et midlertidigt kampagnesite? I alle tilfælde er det vigtigt at dette website er mobilvenligt. For du risikerer, at smække døren i hovedet på dine kunder, hvis ikke dit site er mobilvenligt.

Måske har du allerede de gode hensigter, men du mangler lige de sidste argumenter til, hvorfor din virksomhed skal tage det mobilvenlige skridt. Læs med her.

 

4 ud af 10 kunder

37% af forbrugerne har afbrudt et køb, fordi den webshop de besøgte ikke var tilpasset mobilen. Det viser DIBS’s e-handelsanalyse fra 2015.

Det betyder rundt regnet, at 4 ud af 10 kunder afbryder et køb hos dig, hvis din webshop ikke er mobilvenlig. Hvis vi må være lidt grove, kan vi påstå, at du smækker døren i hovedet på de 4 kunder. De havde valgt at købe, men du gav dem ikke muligheden i købssituationen – da de var klar til at give dig penge.

En anden undersøgelse viser, at det ikke kun er besøgende på webshops, men også besøgende på websites, som ikke orker sites, der ikke er mobilvenlige. Det fremgår i en undersøgelse lavet af Consumer Barometer*.

Undersøgelsen spurgte ind til, hvad de besøgende gjorde, når de mødte en webshop, der ikke var mobilvenlig: Nogle gange kommer de tilbage – på anden vis eller på et andet tidspunkt. Men hele 22 % opgiver helt sitet og finder en konkurrent, med et mobilvenligt website.

 

”Dovne danskere”

Men hvorfor afbryder de købet, spørger du? Det er simpelt. DIBS rapporten spurgte danskerne, og det viser sig, at vi er for dovne til at rejse os.

Næsten 70% siger nemlig, at de handlede over mobilen, fordi den var nærmest.

Og tendensen med ”dovne danskere” vokser. Igen i 2015 steg andelen af e-forbrugere, som handler via mobilen. Dermed bruger 40% af alle e-handlende deres mobil, når de foretager et køb på nettet.

 

Google vurderer og placerer

Din placering i søgemaskiner er vigtig, og Google er klart den største søgemaskine med langt de fleste brugere. Derfor lytter man, når de taler. Og Google valgte at lave en markant ændring i spillereglerne for deres søgemaskine den 21. april 2015.

Den nye regel betyder, at dit website eller webshop bliver straffet, hvis den ikke er mobilvenlig. Når vi siger straffet, mener vi, at din placering i søgemaskinen påvirkes af, om dit website er mobilvenlig. OG om alt indhold på sitet er tilgængeligt på den mobile version.

Du risikerer altså at komme længere ned i søgeresultaterne, hvis dit website ikke er mobilvenligt.

OBS! Selvom din hjemmeside tidligere er tilpasset mobilenheder, betyder det ikke nødvendigvis, at du er på sikker grund. Et nyt krav fra Google er, at alt indhold fra hjemmesiden også skal være tilgængelig på din mobilversion. Det er en helt ny detalje, som ikke har været en vigtig prioritet for web-udviklere.

 

Hvad gør jeg ved det?

Vi kan ikke gøre noget ved de ”dovne danskere”. Det er tydeligt, at mobilhandlen er kommet for at blive, og er stadigt voksende. Og selvom det er en smule irriterende, at Google har ændret reglerne for rangering af mobilvenlige websites, kan det argumenteres, at de gør det for at være konkurrencedygtige. Alle forbrugertendenser viser, at markedet for mobilhandel bliver større og større. Og som forretning er vi nødt til at være, hvor kunden er.

TROMMEHVIRVL! Nu kommer det nyttige link, vi nævnte. Google har lavet et nemt værktøj, hvor du kan teste, om du har et mobilvenligt website eller ej. Følg dette link og indsæt din webadresse.

Det er i hvert fald et skridt i den rigtige retning. Så krydser vi fingre for, at du får et ”Godt gået!” fra Google.

 

*Consumer Barometer with Google, The Consumer Barometer Survey 2014 / 2015