fbpx
Services

UX

User eXperience Design

UX (user experience)

Ville du bygge en modelbil uden en brugermanual? Med optimering af funktionaliteten og brugervenligheden forud for udviklingen af et digitalt produkt eller en service undgår du ”konstruktionsfejl” fra starten. Denne proces kaldes UX (User eXperience), og Makers har igennem årene arbejdet med UX for en lang række virksomheder. Kontakt Makers og lad os sikre, at dine kunder får en god oplevelse på din online platform.

Hvad er UX?

Umiddelbart kan User eXperience virke ganske ligetil og let gennemskueligt. Betegnelsen ”brugeroplevelse” er til at forholde sig til. Bag begrebet UX gemmer der sig dog en lang række forhold og faktorer, der skal opfyldes for at sikre det største udbytte indenfor UX.

Hvis man kun måtte beskrive UX i en enkelt sætning, ville det lyde nogenlunde sådan her: Optimering af funktionalitet og brugeroplevelse for et digitalt produkt eller service. Men dette er en forsimpling og på ingen måde fyldestgørende for mekanismerne i UX.

UX kan typisk deles op i seks steps (Research -> Analyse -> Design -> Evaluering -> Produktion -> Lancering), der eksemplificerer forløbet i en UX-proces.

Hvis man vil positionere sin virksomhed via digital marketing, er det nødvendigt at tænke UX ind i strategien. Kan du give dine kunder en professionel og gnidningsfri oplevelse, når de færdes på din hjemmeside, i din webshop eller på din virksomhedsprofil på sociale medier?

Hvis ikke du er konkurrencedygtig i forhold til at imødekomme dine kunders behov på de digitale medier, vil de hurtigt vende tommelfingeren nedad. Med e-handlens nuværende magt har det aldrig været nemmere for forbrugeren at hoppe videre til en af dine konkurrenter. Ved at fokusere på UX kan du undgå, at din målgruppe sorterer din virksomhed fra.

Makers og UX

For mange kan processen i UX virke diffus. Det kan være svært at få overblik over, hvad den helt præcist indeholder. UX’eren har et væld af berøringsflader for at sikre en god brugeroplevelse. For at kvalitetssikre brugeroplevelsen skal man være på forkant inden for en lang række parametre.

Alle, der arbejder med konstruktion og vedligehold af en online løsning, er med til at påvirke UX. Rejsen mod succesfuld UX går omkring flere områder. F.eks. skitsering/mock ups af løsningen, navigationsstruktur og design på hjemmesiden, kundesupport samt webmasterens løbende rolle.

UX er et vigtigt element for Makers, når vi udvikler løsninger for vores kunder. Vi går langt for at sikre et brugervenligt resultat. Via UX workshops identificerer vi din målgruppe, kortlægger brugeradfærd og afstemmer disse faktorer i forhold til dine værdier og målsætninger.

Processen bag UX

Et af de elementer, som UX består af, er use cases. Vi anvender use cases til at undersøge interaktionen med slutbrugeren. Via en nøje tilrettelagt test undersøger vi hele den besøgendes berøringsflade på sitet. Use cases afdækker, hvad der fungerer og ikke fungerer, og er især værdifulde i forbindelse med kravspecifikation og systemudvikling. De gør livet lettere for udvikleren og oplevelsen mere ukompliceret for brugeren.

Et andet element er wireframes, der er en beskrivelse af sitet, der overordnet kortlægger strukturen. En wireframe er en form for manuel skitse, der specificerer funktionaliteten, layoutet og sitets indhold.

I det sidste element, der anvendes, skal vi tilbage til brugerne. Ved at anvende et brugerpanel, der matcher den tidligere identificerede målgruppe, til at teste forskellige elementer i løbet af udviklingsprocessen, kan man undgå mange problemer på sigt. Ligeledes kan udviklingen af variable prototyper – enten af visuel eller teknisk karakter – være nyttig. Reaktionerne på de forskellige variationer giver en uvurderlig feedback, og man finder frem til den mest hensigtsmæssige løsning inden den endelige udvikling og lancering.

Vil du høre mere om, hvordan Makers kan bidrage til at optimere UX i din online platform, så kontakt os på tlf. 87990009 eller skriv til os på makers@makers.dk.