Danskerne elsker at surfe nettet fra deres mobil. De scroller gennem webshops for tøj, teknologi og træningsudstyr – men de køber ikke. Det oplever mange virksomheder. Her er 6 typiske årsager til, at din konverteringsrate på mobil halter.

Du har garanteret fået tudet ørene fulde med påmindelser og budskaber om mobiloptimering. For det er nu 5 år siden, at internetforbruget på mobil oversteg internetforbruget på PC – målt globalt.

Og også de danske forbrugere er med på bølgen.

Men mange virksomhederne herhjemme kæmper stadig en brav kamp for at få deres digitale forretning til at følge med udviklingen. Det afspejler sig i konverteringsraten (den procentvise andel af besøgende, der foretager et køb), der statistisk set stadig er lavere på mobil end på computer. Og det koster omsætning.

Du er måske landet på dette blogindlæg, fordi du genkender dig selv i ovenstående situation. Og du er heldigvis kommet til det rette sted. I det følgende ser vi på de typiske grunde til, at du har en dårlig konverteringsrate på mobil – og hvad du kan gøre for at øge den.

Det har ikke nødvendigvis noget med dit mobilformat at gøre, meeen…

En lav konverteringsrate på mobilen kan tolkes på flere måder.

Måske bruger dine besøgende primært deres telefon i situationer, hvor de egentlig ikke er købeklare Det kan være, de ”surfer nettet for sjov”, mens de sidder i toget eller tager et sidste scroll gennem the world wide web lige før sengetid. Og så tænder de måske computeren, når de for alvor er klar til at handle. Måske.

Men skal man tro på undersøgelserne, ligger problemet et andet sted. Ifølge en rapport fra Facebook (Meta) skyldes en dårlig konverteringsrate på mobil i stor stil utilpassede mobilformater. Og fejlene forekommer langt hyppigere, end hvad man kunne frygte og tro.

5 typiske fejl, der ødelægger din konverteringsrate på mobil

 Facebooks (Metas) “Holiday Insights”-rapport viser, at de europæiske forbrugere konstant støder på irritationsmomenter, når de handler via mobilen.

Disse irritationsmomenter kan inddeles i 5 konkrete kategorier, som vist nedenfor.

Falder din virksomhed inden for én af dem, kan du være sikker på, at det afspejler sig i en lav konverteringsrate på mobilen.

I forbindelse med julehandlen via mobil har andelen af forbrugerne oplevet følgende:

  • For langsom loadhastighed (24 %)
    En loadingtid på blot 4 sekunder kan have fatale konsekvenser for din online succes. Det er efterhånden bevist og accepteret. Brugerne falder nemlig fra, hvis de kan nå at tælle øl-kasser, hver gang de vil loade flere produkter – eller hvis det tager for lang tid at få betalingssiden frem.
  • Dårlige produktbilleder (20 %)
    Når dine kunder ikke har mulighed for fysisk at se, mærke og (af)prøve dine produkter, er produktbillederne noget af det eneste, de har at læne sig op ad. På en lille mobilskærm kan billederne dog hurtigt blive meget små. Sørg for, at man kan zoome ind på dine billeder for at se detaljerne bedre.
  • Produktinformation var svær at læse (21 %)
    Der kan være mange grunde hertil. Måske gemmer din produktinformation sig i en “fold-ud”-sektion, som på mobilen er svær at trykke på. Måske er tekstfeltet ikke tilpasset mobilformatet. Eller også har det lagt sig langt nede under nogle andre elementer, så der skal scrolles en hel del, for at nå dertil. Sørg for, at det på mobilen er nemt at finde og læse produktinformation. Ellers er du garanteret en lav konverteringsrate på mobilen.
  • Indhold var ikke tilpasset mobilformatet (23 %)
    Tekst, der går uden for skærmen. Informationsfelter, der er svære at skrive i. Og billeder, der står helt forskudt og underligt. Vi har nok alle oplevet at tilgå en side, der ikke var bygget med fokus på mobiloptimering. Det er aldrig nogen god oplevelse – og det mister man kunder på.
  • Teksten var for lille (20 %)
    Bliver din tekst noget nær mikroskopisk, når den skaleres ned på en mobilskærm? Så kan det være endnu en grund til, du oplever en lav konverteringsrate. Det vil nemlig frustrere dine kunder, hvis de skal anstrenge sig for at læse om din returneringspolitik og andre vigtige informationer.

Store problemer med den mobile kunderejse

I vores daglige arbejde ser vi i øvrigt utallige eksempler fra virksomheder, hvor det at navigere på deres mobilsite kan få ens blodtryk til at stige. Det handler ofte om for små knapper, utilpassede menuer og ulogisk layout. Alt samme faktorer, der mindsker sandsynligheden for, at de besøgende kommer hele vejen igennem kunderejsen og frem til check out. Det resulterer i en lav konverteringsrate på mobil.

Overvej derfor nøje, hvor dine forskellige elementer på dit website eller din webshop skal rykke hen, når dit site ikke vises i bredformat. Giver opsætningen mening? Er den vigtigste information stadig i fokus? Og er det generelt nemt at navigere rundt på sitet på mobil? Er menuen let at bruge på en lille skærm og er det ligetil at finde den information, dine besøgende skal bruge?

Du kan eventuelt spørge en UX-specialist til råds.

De har indgående kendskab til, hvordan man forbedre brugeroplevelser og understøtter kundernes naturlige adfærd i deres købsproces. På den måde kan de hjælpe dig med at optimere konverteringsraten på mobil.

Få hjælp til mobiloptimering og øg din konverteringsrate

Ønsker du at øge din konverteringsrate på mobil?

Så kontakt en UX-specialist.

UX-specialister er eksperter i at strukturere og tilpasse web-layouts, så de understøtter brugernes naturlige (købs)adfærd.

Efter en analyse af dit site vil de være i stand til at pege på områder, som kræver mobiloptimering. Med støtte fra en webudvikler kan de tilpasse dit site og fjerne de forhindringer, som dine besøgende ellers støder på, når de tilgår din webshop eller website fra mobilen.

Makers’ UX-eksperter og udviklere står altid klar til at hjælpe dig med en analyse og optimering af dit mobilformat.

Læs mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med UX-design her.