Micro-hvabehar? Har du hørt flere af os IT-nørder slynge ordet ”Microservices” skødesløst rundt – men har du endnu svært ved at gennemskue begrebet? Så er du kommet til det rette sted! Her får du en simpel introduktion til den tech-faglige term.
Der er over årene kommet et stort fokus på microservices – og eftersom flere virksomheder er blevet mere og mere afhængige af store, fleksible digitale løsninger, er konceptet aktuelt som aldrig før. Men hvad er microservices egentlig? Og er det noget, der kan komme dig og din virksomhed til gode?
Før vi kaster os hovedkulds ud i en længere forklaring, bør vi træde et skridt tilbage og kigge på, hvad en webløsning består af, og hvordan den er er skruet sammen (sådan helt overordnet set).
En webshop, en hjemmeside og andre webapplikationer som Amazon og Uber er sammensat af mange forskellige moduler. Hvert modul varetager en bestemt opgave, funktion eller ”service”.
Tager vi – for lethedens skyld – udgangspunkt i en traditionel eCommerce-løsning, finder vi ét modul til fremvisning af produkter, ét til håndtering af kundedata, ét til kurv-funktionen, til betaling og så videre.
Enhver digital løsning har også en frontend (den visuelle del, som dine besøgende ser) og en backend (administrator-delen).
Alle elementerne er bundet sammen, så det i sidste ende opleves som én funktionel løsning. Hvordan det bindes sammen kan dog gøres på forskellige måder med udgangspunkt i forskellige webarkitekturer: Den monolitiske webarkitektur og microservices webarkitekturen.
Begrebet ”Microservices” dækker altså over en hel unik webarkitektur – dvs. måden, man opbygger og sammensætter digitale løsninger. Microservices-opbygning adskiller sig markant fra den traditionelle, monolitiske struktur. Lad os lige kaste et hurtigt blik på de to typer.
Størstedelen af nutidens løsninger er bygget op på traditionel vis som monolitter.
Ordet “monolit” bruges normalt om en skulptur, der er hugget ud af én sten – og det billede kan måske hjælpe på forståelsen.
Ved den monolitiske webarkitektur er alle moduler i webløsningen (fx kurv-funktionen, produktvisnings-modulet, betaling osv.) – samt frontend og backend – udformet via én samlet kodebase.
Man kan se det som en lidt ufleksibel ”alt-i-en”-løsning, der dog kan styles, udvikles og tilpasses den enkelte virksomhed. Og det har rigtig mange fordele – men også nogle betydelige ulemper.
En nyere tilgang til udvikling af webløsninger er ved brug af microservices.
Har lever de enkelte moduler (igen: Kurv, produktvisning, betaling osv.) separat og har hver deres kodebase. De snakker udelukkende sammen via såkaldte API’er.
Bruger vi igen analogien om en sten-skulptur, består microservices af en masse forskellige, blandede sten. Nogle kan være af granit, andre kalksten, flint- eller lersten.
Man kan derved beskrive webløsninger, der er bygget af microservices, som en slags “Pick-and-mix”-løsning, hvor man kan sammensætte forskellige komponenter og moduler – selv på tværs af kodesprog.
Også frontend og backend er opdelt og adskilt. Det betyder, at man kan udvælge og kombinere forskellige frameworks, så man benytter ét til frontend og et andet til backend (modsat en monolit som fx Magento, der giver dig én fast pakke, hvor både front- og backend er inkluderet).
Det kan have sine fordele. Men hvor der er fordele, er der også ulemper, du bør overveje og tage højde for.
Overvejer du en webløsning bygget på microservices? Så bør du kende til både forsiden og bagsiden af medaljen, som vi kort ridser op her.
Er du i tvivl om, hvorvidt du skal vælge den monolitiske eller microservice webarkitektur?
For langt de fleste virksomheder vil monolitten være det lette valg. Men har du behov for en løsning, der skal trække store mængder data og kommunikere med mange kilder på én gang, bør du måske kigge i retningen af microservices.
Uber, Zalando og Amazon er eksempler på virksomheder, hvis succes har været afhængig af den innovative webarkitektur. Men også mindre virksomheder med komplekse digitale løsninger kan have enorm gavn af at følge samme fremgangsmåde.
Har du spørgsmål eller lyst til at drøfte, om microservices er det rigtige for dig – så kontakt Makers på telefon 8799 0009 eller [email protected].