Fra standard til stand out: 14 geniale funktioner til din B2C-webshop

22/11 23
Viden
15 minutter
Indholdsfortegnelse

Vil du gerne skille dig ud fra mængden? Så har vi her samlet en række usædvanlige og smarte funktioner, du kan bruge til at forbedre din webshop.

Favoritlister. Tjek.

Integration af kundeanmeldelser. Det har du også styr på.

Men hvad med de funktioner, der løfter din webshop fra god til ’gud, hvor er det smart’? Funktioner som quickshopping, udvidet favoritliste og gated produkter for blot at nævne nogle få.

Vi har haft det helt store forstørrelsesglas fremme i jagten efter smarte funktioner og features, du kan skæve mod, hvis du mangler inspiration til, hvordan du kan gøre din webshop endnu bedre.

Mere specifikt har vi haft en lang række B2C-webshops under luppen og udvalgt 14 funktioner.

Husk dog på, at alle virksomheder er forskellige – og hvad der virker genialt hos nogle, kan være fuldstændig overflødigt hos andre. Så inden du scroller utålmodigt ned til listen af eksempler, vil vi bede dig kaste et lille blik på kunderejsen. Det kan hjælpe dig med at sortere og udvælge de funktioner, som giver bedst mening for din forretning og dine kunder.

Tænk kunderejse før funktioner

Hvilke udfordringer og behov har dine kunder? Hvordan ser deres overvejelses- og købsproces ud? Og hvilke informationer har de brug for før, under og efter, de har handlet hos dig?

Hvad du svarer på spørgsmål som disse, er i høj grad med til at afgøre, hvilke funktioner der giver mening at udvikle og implementere på din B2C-webshop.

Dine svar er nemlig med til at kortlægge kunderejsen i din forretning.

Først når du kender din typiske bruger helt ned i detaljen, skal du begynde at tømme hovedet for idéer til funktioner, der nemt guider potentielle kunder fra A til B og hele vejen frem til checkout.

I blogindlægget har vi gjort lidt af tænkearbejdet for dig.

Nogle af de funktioner, du bliver præsenteret for, vil give god mening for din type webshop og kunder, mens du vil finde ud af, at andre er knap så væsentlige for din forretning.

Dyk ned i dem, og se hvilke der giver mening for din webshop.

14 geniale funktioner til din webshop

Nu til det, du kom for.

Her får du inspiration og konkrete eksempler på funktioner, som kan forvandle din webshop fra ordinær til ekstraordinær.

De retter sig mod dig, der allerede kan sætte flueben ud for standardfunktioner som opsalg, favoritlister og lignende.

Det vil sige til dig, der er nysgerrig på at tage det næste skridt i forhold til at (videre)udvikle eksisterende eller nye funktioner.

Tilbyd prismatch, når kunderne sammenligner priser

Videresælger du produkter, som også kan købes andre steder? Og tilbyder du prismatch i din webshop?

Så er denne funktion et must.

Funktionen tager nemlig højde for, at dine kunder sammenligner priser på tværs af webshops, når de shopper online. En indikation på at din kunde er i gang med at sammenligne priser er, når hun markerer det specifikke produktnavn og trykker ”Kopiér”.

Når dette sker, dukker en besked automatisk op om, at din webshop selvfølgelig tilbyder prismatch, hvis man har fundet produktet billigere hos en af konkurrenterne.

Udvidet kurvoversigt

Når en potentielle kunde klikker på kurv-ikonet, skal han selvsagt få et hurtigt overblik over de produkter, han har lagt i kurven.

Men foruden at vise pris og antal kan du overveje at udvide oversigten med anden relevant information.

Det kan være information om forventet leveringsdato, ligesom du i oversigten kan arbejde med mersalg og tilbyde relevant tilbehør til det produkt, kunden er ved at købe. Du kan også oplyse kunden om, at han kun er x antal kroner fra at få en gratis gave med i købet.

Som du måske kan fornemme, er mulighederne mange.

Quickshop, der forkorter kunderejsen

Nogle kunder ved nøjagtigt, hvad de skal have.

Dem kalder vi for den målrettede shopper.

Måske besøger den type shopper også din webshop? I så fald kan du overveje at gøre det muligt for den besøgende at shoppe direkte fra kategorisiden gennem en quickshop-funktion. Sælger du fx tøj, kan den besøgende med få klik vælge farve og/eller størrelse og herefter gå direkte i gang med betaling. Det gør købsprocessen kortere og mindsker risikoen for, at du taber kunderne undervejs.

Udvidede kundeanmeldelser, der øger troværdigheden

Dine Trustpilot-anmeldelser står flot og troner øverst på din webshop (eller hvor du nu har placeret dem). Så langt så godt.

Men du kan gå skridtet videre og forvandle de ofte anonyme anmeldelser til mere personlige af slagsen hvor du sætter ansigt på dine tilfredse kunder.

Det kan gøres gennem korte og simple video-testimonials, hvor du rækker ud til tilbagevendende kunder og spørger, om de har lyst til at dele deres erfaringer med nogle af de produkter, din webshop tilbyder. Evt. kan du tilbyde et produkt eller en rabatkode som tak for hjælpen.

Badges og ikoner på produkt- og/eller kategoriniveau

Er der særlige USP’er (Unique Selling Points), du gerne vil fremhæve på dine produkter, er badges og ikoner en effektiv og simpel måde at gøre det på.

De kan bruges på forskellige måder, alt efter hvad du ønsker kunden skal gøre.

Med et ”Få på lager”-ikon kan du skabe urgency og incitament til at klikke sig ind på produktet. Du kan også fremhæve medlemsprisen for at nudge kunden til at blive medlem (hvis du tilbyder det). Eller tilføj et gratis levering-badge til de produkter, der kravler over en vis beløbsgrænse og dermed giver gratis levering.

Det var blot et par eksempler – mulighederne er mange.

Virtuel shoppingassistent

Sælger din webshop produkter, der i højere grad kræver vejledning fra fageksperter? Eller måske sælger du produkter i en prisklasse, der kræver en smule mere overvejelse?

Så indtag rollen som virtuel shoppingassistent, og giv dine kunder muligheden for at booke et videomøde.

På den måde får kunden sat ansigt på din virksomhed, og du kan levere personlig hjælp, der forhåbentlig gør dine kunder trygge ved at handle ved netop dig.

Feed-bryder

Har du bestemte produkter, du særligt gerne vil sælge? Måske produkter med en god dækningsgrad?

Så kan du fremhæve udvalgte produkter på din kategoriside med det, vi har kaldt for feed-bryder. Det er produkter, der bryder med det normale kategorifeed.

Det kan være gennem anderledes opbygning i feedet, hvor udvalgte produkter får mere plads, eller det kan være at skifte det klassiske produktbillede ud med et miljøbillede af produktet. Det er et snedigt greb, fordi øjnene naturligt tiltrækkes af det, der stikker ud. Det kan du bruge til din fordel ved at bryde feedet.

Gated produkter

Mange kundeklubber lokker med rabatter, fri fragt og lignende, men du kan også overveje at gate særligt udvalgte produkter i jagten på flere medlemmer.

Det vil sige, at du gør nogle produkter utilgængelige for personer, som endnu ikke er medlem. På den ene side tilføjer man ekstra friktion på kunderejsen ved at gate produkter, men på den anden side får du adgang til en stor portion førstepartsdata, du kan bruge i din fremtidige markedsføring mod dine medlemmer.

Spørgsmålsfunktion på produktsiden

Giv dine kunder mulighed for at stille spørgsmål om et specifikt produkt på produktsiden.

Ved at gøre spørgsmålet og svaret synligt for enhver, der besøger produktsiden, kan du imødekomme den tvivl og de usikkerheder som andre besøgende muligvis også har.

Hvis du (og dine besøgende) skal have det optimale ud af spørgsmålsfunktionen, skal du som webshop naturligvis have ressourcerne til at kunne besvare de potentielt mange spørgsmål, der dukker op på tværs af dine produkter.

Udvidet favoritliste

Langt de fleste B2C-webshops er udstyret med en favoritliste-funktion, så de besøgende nemt kan gemme de produkter, de har set sig lune på.

Den funktion kan du opgradere ved at tilføje antallet af personer, der har tilføjet et specifikt produkt til deres favoritliste.

På den måde får du kommunikeret, at produktet er populært, og dermed får du på diskret vis fortalt den besøgende, at det kan være en god idé at slå til, før det er for sent.

Deadline på kurvreservation

Hvis der er én ting, der kan sætte fut i dine kunders købproces, så er det brugen af urgency.

I dette tilfælde vil det sige et budskab med en indbygget tidsbegrænsning.

Når du fortæller, at kundens kurv er reserveret i et bestemt tidsrum, fortæller du samtidig, at kunden risikerer at miste produkterne i kurven, hvis de ikke når at færdiggøre ordren inden deadline. Alene det at have en deadline på kurvreservation kan signalere, at dine produkter er eftertragtede.

Vær dog opmærksom på, at denne funktion kan karambolere med din e-mail automation, hvis du gør brug af Tabt Kurv-flows.

Countdown for udløb af tilbud

Forestil dig, at en besøgende klikker og scroller nysgerrigt rundt på din webshop. Hun finder et produkt, hun gerne vil købe, men hun er alligevel en smule i tvivl. Derfor sover hun på beslutningen. Dagen efter har hun besluttet sig: Hun må bare have dit produkt!

Hun hopper ind på din webshop, men til hendes store ærgrelse finder hun ud af, at tilbuddet er udløbet. En træls oplevelse for kunden og et potentielt tabt salg for dig.

Vis i stedet, hvornår tilbuddet udløber. Ikke kun kan det få kunder til at købe nu fremfor senere, det kommunikerer også, at I er gennemsigtige omkring jeres tilbud/priser. Og det er god stil.

Fang permissions fra rabatkode-søgninger

Hvis dine kunder er som de fleste, går de med garanti også på rabatkode-jagt på Google.

Det kan du faktisk bruge til din fordel.

Du kan nemlig bruge rabatkode-søgninger – fx dit brand + rabatkode – til at indsamle permissions til dit nyhedsbrev.

Lav fx en dedikeret landingpage til denne type søgninger, hvor budskabet er, at man som ny kunde kan få 10% rabat på sin første ordre. På den betingelse at man naturligvis tilmelder sig dit nyhedsbrev.

Indsamling af feedback via surveys

Viden om din besøgendes adfærd, præferencer og udfordringer er uvurderlig.

En simpel måde at få indblik i dine besøgende er ved at indsamle feedback på tværs af dit site – fra forside til checkout.

Det kan du gøre gennem surveys, der dukker op på og er tilpasset særligt udvalgte sider.

Fx i kundens kurvoversigt, hvor spørgsmålet ”Hvad afholder dig fra at komme i mål med din ordre lige nu?” og dertilhørende svarmuligheder viser sig i en pop-up.

På den måde kan du identificere unødvendige barriere, der afholder potentielle kunder fra at nå hele vejen frem til kassen. Platforme som Hotjar og Lucky Orange tilbyder denne form for surveys.

Jeg har en idé til en funktion

Fedt! Du kender dine kunder bedst. Derfor er det kun naturligt, at du har flere idéer eller særlige ønsker til specialudviklede funktioner skræddersyet til dine kunder.

Hvis du mangler hjælp til at gøre din idé til virkelighed, hjælper vores team af UX-designere, udviklere og konsulenter dig gerne med at (videre)udvikle din B2C-webshop.

Nysgerrig på at høre mere? Hiv fat i os til en gratis snak.