De er korte, men ofte altafgørende. De kan være det sidste overbevisende skub – eller det stik modsatte. I dette indlæg sætter vi fokus på produktbeskrivelser og giver dig fifs og inspiration, du nemt kan tage til dig. Velbekomme.
Produktbeskrivelser er vigtige. Som i: VIRKELIG vigtige.
For de er nu engang et af de få midler, du har til at overbevise dine kunder om, at et talende toiletsæde utvivlsomt er 900 kroner værd. Eller at den blå barnevogn, du sælger, er bedre end den næsten identiske blå barnevogn, nabobutikken sælger.
Så uden yderligere omsvøb: Lad os komme i sving og kigge på nogle af ting, der kan løfte dine produktbeskrivelser op på et højere niveau og sætte ekstra skub i dit salg.
Formålet med dine produktbeskrivelser er naturligvis at sælge dine produkter. Men det gør jo ikke noget, hvis de kan mere end det.
De bedste brands formår at udnytte deres produktbeskrivelser til også at underbygge og styrke deres brandidentitet og øge relationen mellem kunden og virksomheden generelt.
Tricket er at afvige fra de gabende generiske standard-beskrivelser og bruge et sprog, der udtrykker din virksomheds personlighed.
Et fremragende eksempel er den engelske tøjgigant, Asos.
Til ethvert produkt har de oprettet en liste med relevante produktspecifikationer. Men det første punkt på listen er altid noget atypisk. Noget, der forstyrrer – på den gode måde naturligvis. Her står ting som “Din perfekte dansemakker” og “Mest insta-værdige”.
Det lyder måske lidt skørt – men det passer til Asos og er blot ét eksempel på, hvordan man kan massere brandpersonlighed ind i sine produktbeskrivelser.
Du kan også kigge i retning af Innocent Juice, der giver sine produkter overskrifter som “Seriously Strawberry”, “Magnificent Mango” og “Gorgeous Greens”. Deres produktbeskrivelse er små hyggelige og humoristiske historier om alt fra opgøret med barndommens mest berygtede sætning (“Husk nu at spise dine grøntsager”) til minderne om de skønne sommerdage med pluk-selv-jordbær.
Apropos punkt 1 og brandpersonlighed. Brugen af tillægsord er med til at gøre dig mere menneskelig – men de er også et veldokumenteret salgsværktøj.
Du kan være vestjysk og skrive “Brugt men OK pæn sofa fra 70’erne”. Eller du kan skrive: “Unik 70’er-sofa med flot patina”. Du kan sige, at noget er “praktisk” eller “edderbrodereme smart”.
Det vigtigste er, at du bruger (positivt ladede) tillægsord. For tillægsord virker!
Et eksperiment har vist, at restauranter øger deres omsætning markant, når de benytter tillægsord til at beskrive deres retter. “Grillet bøf med grøntsager” er bare mindre tiltalende end en “Saftig, grillet bøf med sprøde grøntsager”.
Dine produkter har sikkert alle mulige smarte features og egenskaber; er lavet af gode materialer, i sæsonens mest trendy farver eller udstyret med den nyeste teknologi.
Og det er alt sammen også meget godt.
Men det er ikke ligefrem noget, der får kunderne til at falde bagover af begejstring.
Hvis du virkelig vil øge dit salg, er du nødt til at forvandle disse til tider tekniske egenskaber til håndgribelige fordele. Det skal du, fordi: Features tell, benefits sell.
Tag udgangspunkt i din målgruppe og sæt fokus på, hvordan du løser deres problemer eller hjælper dem med at opnå deres mål.
Dine kunder læser ikke – de skimmer. Med mindre de altså VIRKELIG er interesseret i emnet.
Så hjælp dine kunder med at få øje på de vigtigste salgspointer ved at inddele dine produktbeskrivelser i mindre afsnit og brug bulletpoints der, hvor det giver mening.
Bulletpoints er nemme at læse og hjælper dig med at fremhæve de vigtigste salgspointer overfor dine kunder.
Det kan godt være, dine kunder ikke vil indrømme det. Men de er sjældent særligt rationelle.
Forskning viser, at det meste shopping foregår med hjertet og ikke med hjernen. Folk køber, fordi de har en følelse (eller måske nærmere en fornemmelse) af, at det produkt, du tilbyder, passer godt ind i deres liv.
Så udvis entusiasme i dine produktbeskrivelser og tal ind i kundernes hverdag, mål og bekymringer.
”Hudplejeserien, vi ikke selv kan leve uden,” eller ”Mobilabonnementet til dig, der har besøgt den nærmeste lufthavn oftere, end du har besøgt den lokal bager” er gode eksempler på sætninger, der rammer lige ind i solar plexus og sætter sig fast.
Hos Makers har vi et par dygtige tekstforfattere, som elsker at lege med ord.
De er desuden specialister i at tilpasse tone-of-voice til forskellige brancher og målgrupper.
Vil du fremstå vidende, humoristisk, rebelsk eller noget helt fjerde? Overlad det trygt til os.
Kontakt os på [email protected] eller ring til 8799 0009.
Eller du kan blive klogere på, hvordan vi arbejder med tekstforfatning her.