Nul-energihuse, el-biler og recycling. Vi gør meget for at skåne klimaet. Men har du glemt din hjemmeside? Test dit website og få tips til at implementere en grøn linje online.
Du ved med garanti godt, at flytrafikken er en stor belastning for klimaet. Men vidste du, at internettet er lige så stor en synder?
Ifølge de seneste tal fra Climate Impact Partners, står internettet for cirka 3,7 % af verdens samlede CO2-udledning. Det svarer til 1,7 tons CO2 om året. Hvis internettet var et land, ville det have en delt 4.-plads med Rusland i kapløbet om den knap så prestigefulde titel ”Verdens mest forurenende land” – kun overgået af Kina, USA og Indien.
I 2025 er det forventet, at internettet vil udlede dobbelt så meget – altså 3,4 ton årligt (give or take).
Det er måske ikke så underligt, når man tænker på, at der rundt regnet er 4 milliarder daglige internetbrugere. Og der kommer hele tiden flere til.
Hvis du vil gøre alvor ud af den grønne linje, kan det derfor give mening at fokusere på et klimavenligt website.
Det kan væres svært at begribe, hvordan noget så ”usynligt” som internettet, kan udlede så meget CO2. Men det er faktisk slet ikke så diffust. Og i det store hele er der to meget konkrete faktorer, som spiller ind:
Produktion og fragt omhandler alle de komponenter, som skal bruges for at udbyde hjemmesider, websites og online værktøjer; og alle de komponenter, som skal bruges til at tilgå hjemmesider, websites og online værktøjer. Der går for eksempel en del ressourcer til at producere mobiltelefoner, laptops og smart-TV’er. Men også produktionen af servere, hvis opgave er at lagre websites, tæller med her.
Når først alle enheder er blevet produceret og fragtet, skal de naturligvis holdes kørende. Som bruger af internettet, skal man have strøm på sin telefon, og Smart-TV’et skal være tilsluttet en stikkontakt. Også servere har brug for strøm, ligesom der bruges en del energi på at holde datacentre nedkølede, så intet brænder sammen.
Vi kan lige så godt anerkende, at virksomheder er afhængige af en online tilstedeværelse; og at vi som privatpersoner ikke kommer til at skille os af med vores smartphones. Men der er alligevel nogle variabler inden for de to grupper, som kan gøre vores internetforbrug og hjemmesider mere bæredygtige. Det ser vi på herunder.
Når det gælder klimavenligt internetforbrug, er der til privatpersoner ét overordnet råd, som gælder. Nemlig: Læs en bog i stedet. Og alligevel er det nok ikke helt så enkelt. Nogle ting kræver per definition adgang til internettet, og i disse tilfælde er der små justeringer i vore (købs)adfærd og måden, vi bruger internettet, som også vil bidrage til the greater good.
Videoer er noget af det, der trækker mest data på internettet. At se færre film og videoer online vil derfor være ideelt. Men der er også små ting, du kan gøre, uden at gå på kompromis med dit behov for underholdning. Paus/stop for eksempel videoer, som kører automatisk (fx på nyhedssites) og luk browser-taps, du ikke bruger, for derved at forhindre videoer i at spille i baggrunden.
Nok er det en lille ting, men hvis du vil gå all-in på klimakampen, kan du forsøge at skære end på unødvendige e-mails. Lad for eksempel være med at trykke ”Reply to all”, hvis det reelt set kun er halvdelen af modtagerlisten, som behøver at modtage mailen. Du kan også framelde dig alle de tusinder af nyhedsbreve, som du alligevel ikke får læst.
Dette er ikke for at lyde som din mor. Men sluk for TV’et, når du ikke ser det. Og hiv gerne stikket helt ud af kontakten, så du ikke bruger stand-by-strøm. Du kan også sætte din smartphone på strømbesparende tilstand eller airplane mode, når muligt, for at skære ned for behovet for hyppige opladninger.
Det kræver færre ressourcer at producere og holde liv i et 55 tommer smart-TV sammenlignet med et TV på 32 tommer. Ligeledes spiller størrelsen på en computerskærm en rolle i CO2-udledningen og så videre. Som tommelfingerregel: Jo mindre, jo bedre.
Hvis du kan undlade at opgradere til den nyeste iPhone, så gør gerne det. Mobil- og internet-enheder er ressourcekrævende at fremstille – så jo færre, du køber, jo bedre er det naturligvis for miljøet. Du kan også overveje at købe brugte mobiltelefoner og Smart-TV’er i stedet for helt nye.
Selvfølgelig er du nødt til at have en hjemmeside eller en webshop. Og måske er dit kerneprodukt i sig selv en online platform. Vi lever i en digital tidsalder, og derfor kan man ikke rigtig klandre nogen at være tilstede online. Men du kan blive mere bevidste om, hvor meget CO2 dine sites udleder, og du kan måske endda forbedre nogle ting for skabe et klimavenligt website og understøtte den grønne linje på tværs af din virksomhed eller organisation.
De servere, som lagrer dit website, bruger selvfølgelig strøm. Det bedste, du kan gøre, er derfor at sikre, at din hosting-udbyder benytter sig af vedvarende energi. Hvis du, som de fleste af vores kunder hostes gennem Cloudflare, er du allerede på en klimavenlig hosting-løsning. Er du i tvivl, så kan du teste dit site på Green Web Foundation.
Optimering af ydeevnen har mange fordele. Du skaber både bedre kundeoplevelser – og du kan samtidig sænke dit websites CO2-udledning. En strategi hertil kan inkludere implementering af forskellige cache-lag, brug af content delivery networks (CDN) samt komprimering af data.
Hvis du vil sætte ind her (og det kan ofte være en god idé), skal du hive fat i dit webbureau eller din IT-afdeling.
Videoer og billeder er nogle af de helt store bidragsydere, når vi snakker om hjemmesiders CO2-udledning. Hvis man lægger sig hårdt på den grønne linje, bør man ideelt set gå efter et helt minimalistisk site uden ikke-essentielle grafiske elementer. Det er ikke alle, der vil gå så lang. Men vil man gøre en god gerning, kan man som minimum sørge for, at videoer ikke afspilles automatisk. Det vil i høj grad bidrage til et klimavenligt website.
I forlængelse af punk 3 og noten om, at billeder ofte udgør en god portion af en hjemmesides CO2-udledning, så kan man med rette sørge for, at ens billedfiler er optimeret for web. Helst er man, at billedfiler ikke overstiger 200 KB. På den måde kan du bibeholde et skarpt udtryk, uden at overgøre det. Små billedfiler har også den fordel, at de loades hurtigere, og det giver en bedre oplevelse for brugerne. Du kan finde diverse billede-komprimerings-værktøjer online.
Det bagvedliggende strømforbrug, der ligger i forbindelse med at køre et website, er påvirket af, hvor meget der skal loades til brugerne. Man kan minimere det ved at implementere så kaldt lazy load. Lazy load gør, at websitet loades gradvist, når brugerne scroller ned på siden. Alt, hvad der ligger uden for skærmområdet, bliver ikke loadet, før det er nødvendigt.
Er du nysgerrig på, hvorvidt du har en klimavenlig hjemmeside – eller en klimavenlig webshop, for den sags skyld? Så kan du bare teste det! Beacon har et fint værktøj, som du kan bruge helt gratis. Det giver dig bedømmelse inden for 6 stadier: Bad, OK, Good, Great og Amazing. Du får også et overblik over CO2-udledningen fordelt på forskellige elementer af dit site samt forslag til, hvad du kan optimere, for at få en grønnere løsning.
Du kan teste din hjemmesides CO2-udledning her.
Og hvis du har lyst til at læse flere spændende indlæg og brugbar viden til, hvordan du blandt andet optimerer alt fra kunderejsen til prissætning af dine varer, så følg med på vores blog. Du kan også tilmelde dig vores nyhedsbrev, hvor vi 1-2 gange om måneden deler ud af viden.