Mobilvenlig? Eller smækker du døren i hovedet på kunder?

1/12 23
eCommerce
Website
4 minutter
Indholdsfortegnelse

Vigtigheden af at have et mobilvenligt website er og har længe været et varmt emne. Men hvorfor er det så vigtigt? Vi har samlet lidt indsigter plus et nyttigt link.

Har du en webshop, website eller bare et midlertidigt kampagnesite? I alle tilfælde er det vigtigt at dette website er mobilvenligt. For hvis du ikke har arbejdet aktivt med mobiloptimering af dit site, risikerer du at smække døren i hovedet på dine kunder.

Måske har du allerede skænket det en tanke, men mangler viden og værktøjerne til at arbejde aktivt med mobiloptimering. Det giver vi dig her.

Derfor er et mobilvenligt site vigtigt

37% af forbrugerne har afbrudt et køb, fordi den webshop de besøgte ikke var tilpasset mobilen. Det viser DIBS’s e-handelsanalyse fra 2015.

Det betyder rundt regnet, at 4 ud af 10 kunder afbryder et køb hos dig, hvis din webshop ikke er mobilvenlig. Hvis vi må være lidt grove, kan vi påstå, at du smækker døren i hovedet på de 4 kunder. De havde valgt at købe, men du gav dem ikke muligheden i købssituationen – da de var klar til at give dig penge.

En anden undersøgelse viser, at det ikke kun er besøgende på webshops, men også besøgende på websites, som ikke orker sites, der ikke er mobilvenlige. Det fremgår i undersøgelsen The Consumer Barometer Survey 2014/2015

Undersøgelsen spurgte ind til, hvad de besøgende gjorde, når de mødte en webshop, der ikke var mobilvenlig: Nogle gange kommer de tilbage – på anden vis eller på et andet tidspunkt.

Men hele 22 % opgiver helt sitet og finder en konkurrent, hvis site er mobiloptimeret og let at navigere i fra den lille skærm.

”De dovne danskere”

Men hvorfor afbryder de købet, spørger du? Det er simpelt. DIBS rapporten spurgte danskerne, og det viser sig, at vi er for dovne til at rejse os.

Næsten 70% siger nemlig, at de handlede over mobilen, fordi den var nærmest.

Og tendensen med ”dovne danskere” vokser.

Igen i 2015 steg andelen af e-forbrugere, som handler via mobilen. Dermed bruger 40% af alle e-handlende deres mobil, når de foretager et køb på nettet. Det understreger vigtigheden af at arbejde aktivt med mobiloptimering – både nu, og i fremtiden, i takt med at dit site udvikler sig.

Google vurderer og placerer

Din placering i søgemaskiner er vigtig, og Google er klart den største søgemaskine med langt de fleste brugere. Derfor lytter man, når de taler.

Og Google valgte at lave en markant ændring i spillereglerne for deres søgemaskine den 21. april 2015.

Den nye regel betyder, at dit website eller webshop bliver straffet, hvis den ikke er mobilvenlig. Når vi siger straffet, mener vi, at din placering i søgemaskinen påvirkes af, om dit website er mobilvenlig. OG om alt indhold på sitet er tilgængeligt på den mobile version.

Du risikerer altså at komme længere ned i søgeresultaterne, hvis du har sprunget let og elegant over arbejdet med mobiloptimering.

OBS! Selvom din hjemmeside tidligere er tilpasset mobilenheder, betyder det ikke nødvendigvis, at du er på sikker grund.

Et nyt krav fra Google er, at alt indhold fra hjemmesiden også skal være tilgængelig på din mobilversion. Det er en helt ny detalje, som ikke har været en vigtig prioritet for web-udviklere.

Det kan du gøre

Vi kan ikke gøre noget ved de ”dovne danskere”.

Det er tydeligt, at mobilhandlen er kommet for at blive og er stadigt voksende. Og selvom det er en smule irriterende, at Google har ændret reglerne for rangering af mobilvenlige websites, kan det argumenteres, at de gør det for at være konkurrencedygtige.

Alle forbrugertendenser viser, at markedet for mobilhandel bliver større og større. Og som forretning er vi nødt til at være, hvor kunden er.

Og nu kommer vi endelig til det nyttige link, vi nævnte tidligere i indlægget.

Google har lavet et nemt (og gratis) værktøj, hvor du kan teste, om du har et mobilvenligt website eller ej. Find værktøjet her. 

Er du stadig i tvivl om, hvor du skal sætte ind i forhold til din sides mobilvenlighed, så kan du passende læse vores blogindlæg om de typiske årsager til en haltende konverteringsrate på mobil.