Hvis du ikke allerede skyder e-mail marketing kampagner ud til (potentielle) kunder, er det på tide, du begynder. E-mails er nemlig en af de mest effektive marketing-værktøjer, der findes. Vi har lavet en slavisk guide med alt, du skal vide.
I et digitalt landskab, der konstant er under udvikling, kan man godt have lyst til at spørge: Er e-mails virkelig stadig ”in”?
Svaret er: E-mail marketing er ikke blot ”in”. 70’er-opfindelsen er fortsat en af de mest effektive marketing-værktøjer, når man kigger på Return On Investment (ROI). Det viser flere undersøgelser og rapporter.
Resultatet kan naturligvis svinge – gå bedre eller værre end gennemsnittet – afhængigt af den strategi, der er lagt, og hvor velskrevet og veldesignet de enkelte e-mails og e-mail kampagner er. Heldigvis er det faktorer, der løbende kan forfines. Det vigtigste er, at du kommer godt i gang med den overordnede opsætning og plan for dine kampagner.
Følg denne guide punkt for punkt, så har du alt det grundlæggende på plads.
Der er rigtig mange udbydere af e-mail marketing software, og det kan til tider være svært at danne sig et overblik og udvælge én.
Hos Makers anbefaler vi typisk at bruge Klaviyo eller ActiveCampaign, da de begge kommer med en stor bunke nyttige funktioner, gode analyseværktøjer og mulighed for at opsætte e-mail automation flows til et hav af scenarier. Begge er også forholdsvis brugervenlige, når først man har sat sig ind i systemet.
Ønsker du et helt enkelt og ”lige til” e-mail marketing-værktøj, kan du også overveje MailChimp. Men vil du satse stort på strategisk e-mail marketing og e-mail automation, bør du nok kigge i retningen af en af de to førstnævnte.
Når du har valgt en e-mail marketing platform, skal den integreres med din hjemmeside. På den måde kan du indhente statistik og få indblik i, hvor mange der fx foretager et køb som en direkte effekt af dine e-mails. Hvis du har en webshop, vil integrationen også sikre, at du kan trække dit produktkatalog ind i dine e-mails.
Bruger du andre programmer i forbindelse med din e-mail marketing – fx Sleeknote til din tilmeldings-formular – skal disse også forbindes.
Det kan være teknisk, men de enkelte e-mail marketing udbydere har som regel en ret grundig guide hertil. Alternativt kan du bede dine IT-specialister eller dit webbureau om hjælp. Det er ikke en opgave, der vil tage dem synderligt lang tid.
Dette trin er en lille smule mere teknisk.
For at undgå at dine fremtidige e-mail marketing kampagner ryger i modtagerens spam-mappe (gud forbyde det), bør du nemlig sikre dig, at din DKIM (Domain Keys Identified Mail) og SPF (Sender Policy Framework) er opsat korrekt.
DKIM og SPF er i grove træk verificeringer, der beviser, at du er den, du udgiver dig for at være. Det opnår du ved at dokumentere, at der er forbindelse mellem dit afsendernavn, din e-mailadresse og dit web-domæne.
Mange e-mail marketing platforme påstår, at de automatisk håndterer den del – men vores erfaring er, at det ikke altid fungerer optimalt. Derfor bør du selv tage tyren ved hornene her.
Hver e-mail-udbyder har en guide til, hvordan du opsætter DKIM og SPF – men det er i bund og grund ”bare” et stykke kode, der skal kopieres ind i din DNS (Domain Name System). Du skal dermed hive fat i den person, der håndterer din hjemmesides hosting. Det vil typisk være dit webbureau eller eventuelt en IT-specialist i dit team.
Er du i tvivl om, hvem din DNS hosting-udbyder er, kan du bruge mxtoolbox.com til at undersøge det.
Nu skal du have fokus på lead-generering – processen, hvor du indsamler kontaktoplysninger og samtykke til at sende e-mails til (potentielle) kunder.
Det er nok punktet, de fleste betragter som den største udfordring, når de starter med e-mail marketing. Men det behøver hverken at være svært, dyrt eller tage lang tid at opbygge en god e-mail-liste.
Det er dog de færreste ting i livet, der er helt gratis. Og folks e-mailadresser er ingen undtagelse.
Så start med at finde ud af, hvad du kan tilbyde i retur. Mange bruger konkurrencer, rabatkuponer, små gaver, særlige fordele, kundeklubber, gated content osv. som en form for lokkemad – og det virker.
Det er dog vigtigt, at du tager udgangspunkt i din specifikke målgruppe og finder ud af, hvad der giver dem værdi.
Vær gerne kreativ, men husk også at forblive tro mod dit brand, så du sikrer, at de folk, der skriver sig op til dit nyhedsbrev, har relevans for din forretning (og ikke blot gør det for de gratis goder).
Når dette er på plads, er det tid til at opsætte en decideret lead-genererings-kampagne.
Det er her, du markedsfører dit nyhedsbrev og giver folk mulighed for at skrive sig op.
Vi anbefaler, at du benytter flere kanaler til formålet. Udover en pop-up på din hjemmeside vil en lead-genererings-kampagne på Facebook, Instagram og/eller LinkedIn være oplagt (afhængigt af din forretning og målgruppe).
På den måde kan du nå ud til en stor del af din målgruppe på relativt kort tid – og din e-mail-liste vil vokse hurtigt.
Ikke alle i din målgruppe er ens – og ikke alle dine markedsføringsbudskaber er lige relevante for alle. Derfor bør du inddele dine nyhedsbrevsmodtagere i forskellige lister (grupper) med hver deres fællesnævner.
Sælger du sportstøj og -udstyr, kan du inddele dine nyhedsbrevsmodtagere efter sportsgrene som fodbold, løb og cykling.
Driver du et flyselskab, kan du dele listen ind i ”Business” og ”Leasure”.
Sælger du sko, kan du inddele i mænd, kvinder og forældre til små børn (husk, at personer godt kan optræde på flere lister).
Du kan også inddele dine nyhedsbrevsmodtagere efter geografi eller andet, der er relevant for din forretning.
Med e-mail segmentering får du mulighed for at udsende forskellige e-mails til hver gruppe og skabe målrettet indhold, der rent faktisk fanger modtagernes interesse. Det kaldes også personaliserede e-mails, og de er langt mere effektive end generaliserede mails, der ofte enten er lidt ”meh”, eller hvis indhold simpelthen ikke er relevante for 60 % af modtagerne.
Rent praktisk kan du indhente den fornødne information om dine nyhedsbrevsmodtagere på flere måder.
Du kan enten spørge dem som en del af tilmeldings-formularen. Men med e-mail marketing platforme som ActiveCampaign og Klaviyo kan du også sende dine nyhedsbrevsmodtagere ind på foruddefinerede lister baseret på de links, de klikker på, eller de undersider, de tilgår på din hjemmeside.
Nu er det tid til at være kreativ og skabe det visuelle udtryk i dine e-mails.
Du kan starte med at lave 1-3 e-mail-skabeloner, som du kan genbruge igen og igen (eventuelt med små ændringer afhængigt af indholdet).
Vær opmærksom på at tilpasse din(e) skabelon(er) til forskellige formater – desktop og mobil primært. Bredformatet på desktop gør fx plads til tekst og billeder ved siden af hinanden, men på den smalle mobil-skærm vil de to elementer stilles under hinanden.
Sommetider fungerer det bedst at skjule nogle af dine mange billeder på mobil-versionen, hvis de optager for meget plads – dermed undgår du, at dine læsere skal scrolle for meget for at komme ned til teksten.
De fleste e-mail marketing platforme lader dig kontrollere, om et element i din e-mail skal ”Vises på både desktop og mobil”, ”Vises kun på mobil” eller ”Vises kun på desktop”. Du kan desuden få en forhåndsvisning af hvert format, og det gør det supernemt at tilpasse dine e-mails.
Når dine skabeloner er på plads, er det tid til at opsætte din velkomst-mail. Velkomst-mailen er den e-mail, nye e-mail-abonnenter modtager straks efter, de har skrevet sig op til at modtage dit nyhedsbrev.
Inden du skyder dine e-mail kampagner afsted, bør du sende en test-e-mail til dig selv. Og ideelt set – hvis du har mulighed for det – så send og åbn dine testmails på forskellige e-mail-klienter og enheder.
Det er nemlig forskelligt, hvordan fx Outlook på Mac, Windows og iOS indlæser dine mails – ligesom også fx Gmail vil gøre det på sin egen måde.
Det betyder, at sektioner, billeder og kanter kan blive forskudt – og dermed kan det være, der skal justeres lidt i dine e-mail-skabeloner, før de sendes ud til dine nyhedsbrevsmodtagere.
Når du har fulgt de 7 trin ovenfor, er du allerede langt med din e-mail marketing. Herfra kan du begynde at skyde spændende mails og e-mail marketing kampagner ud.
Løbende kan du forsøge at forfine dit design og dine budskaber.
Vi anbefaler bl.a., at du sætter dig ind i, hvordan du skriver en god e-mail emnelinje, hvordan du laver CTA’er (call-to-action-knapper), der virker, og hvordan du laver korte, fængende tekster til dine e-mails.
Hvis du virkelig vil udnytte e-mail som en markedsføringskanal, bør du også kigge ind i e-mail automation. E-mail automation er e-mails (eller en serie af e-mails), der automatisk skydes ud til dine modtagere, når bestemte krav er opfyldt.
Det kan fx være en påmindelses-mail, hvis dine online kunder har lagt varer i kurven uden at gennemføre et køb (såkaldte tabt-kurv-mails). Det kan også være en mail på deres fødselsdag, eller når der er gået X antal dage, siden de sidst købte noget fra dig. Det kan også være mails, der sendes forud for en begivenhed, de har tilmeldt sig eller noget helt andet. Det er stort set kun fantasien, der sætter grænser her.
E-mail automation er smart – blandt andet fordi, det sparer dig tid – men også fordi det giver dig mulighed for at ramme enkeltpersoner på deres individuelle stadie på kunderejsen.
E-mail marketing kan være en stor mundfuld, der kræver en god portion teknisk forstand, skrivefærdigheder og kreativitet – for ikke at tale om tid.
Derfor kan det for nogle virksomheder være en fordel af outsource dette til en ekstern samarbejdspartner. Det kunne for eksempel være os…
Dyk ned i, hvordan vi kan hjælpe dig med e-mail marketing her.