UX-design handler om at guide dine besøgende igennem en online rejse. Undervejs skal du løse deres problemer og forvandle dem til tilfredse kunder. Godt UX-design tager tid at skabe, men det er en investering med et mærkbart afkast.

Hvor svært kan det være, tænker du måske. En forside, en menu, en side om vores produkt samt en sektion med kontaktoplysninger – krydret med lidt billeder. Så er den klaret.

Men det er langt fra sandheden.

At skabe en velfungerende online platform er en mangesidig (UX-)proces. Det kræver en grundig analyse af målgruppen og deres adfærd. Det kræver udvikling af design samt test heraf. Og det kræver programmering af platformen. Alt dette tager tid og koster penge.

Men et velovervejet UX-design er essentielt for din forretnings online succes. Gjort rigtigt, øger det konverteringsraten, driver mer- og opsalg, minimerer omkostninger til kundeservice og skaber glade, loyale (og betalende) kunder. Det er værd at investere i.

I det følgende giver vi dig 3 grunde til, at du bør prioritere UX-design højt og forklarer, hvordan det skaber online succes. Men først en forklaring af selve begrebet.

Hvad er UX design? Kort fortalt

UX står for User eXperience – eller brugeroplevelse, som vi kalder det på dansk. Det ultimative formål med UX-design er at skabe glade kunder, der har lyst til at komme tilbage, og som forhåbentlig anbefaler dig til andre.

Det gøres ved at designe et godt flow på dine platforme (website, webshop, app osv.), der guider dine besøgende ubesværet igennem kunderejsen fra start til slut. Det handler om at servere de rette informationer og funktioner på det rette tidspunkt. Om nemt og effektivt at løse kundernes problemer eller opfylde deres ønsker. Og om at skabe oplevelsen af en let, intuitiv og behagelig proces.

Men hvorfor er UX design så vigtigt?

1. Dårligt UX-design skræmmer dine besøgende væk

Forestil dig, du går ind i et supermarked for at købe æg. Du leder i alle kølediskene – flere gange – men du kan ikke finde dem. Du kigger efter en medarbejder, du kan spørge, men der er ingen at se. Irritationen vokser. Du tjekker kølediskene igen. Stadig uden held. Ved et tilfælde opdager du, at æggene slet ikke står på køl – de er i stedet placeret på en hylde ved siden af mel, som i mange udenlandske butikker. Du bevæger dig nu mod kassen. Køen er lang og det viser sig samtidig, at de kun tager kontanter. Var du kommet i mål med dit indkøb?

Måske var du. Men var et lignende scenarie opstået online, var du med næsten 100 % sikkerhed faldet fra for længst. Folk er nemlig langt mere utålmodige, når de er på nettet, og der skal ikke meget til, før de vender dig ryggen. Årsagen er, at det online kun tager få sekunder at finde en anden virksomhed, der kan tilbyde nogenlunde det samme – lettere og mere effektivt.

Derfor er det vigtigt, du går dit UX-design igennem i sømmene. Er din platform tilpasset lige netop dine besøgende, deres behov og forventninger? Er der noget, der gør kunderejsen langsommere end nødvendigt? Kunne noget optimeres og gøres bedre?

På billedet ses to webshops med to vidt forskellige UX-designs. Hver især er de tilpasset de handlendes behov. Når det gælder værktøj til professionelle, er det vigtigt, at de tekniske specifikationer fremgår tydeligt. Det er samtidig gjort nemt at justere det ønskede antal og lægge produkterne direkte i kurven. I den anden webshop har der været fokus på det visuelle, da de besøgende går efter noget, der ser lækkert og luksuriøst ud. De klikker sig gerne ind og studerer produkterne fra flere vinkler, før de beslutter sig for et køb.

2. Godt UX-design fører til (mer)salg

Med et gennemtænkt UX-design vil du være bedre i stand til at styre dine besøgendes handlinger. Som en anden tour-guide kan du bestemme, hvad de skal se og hvornår (med fokus på deres interesser og behov, naturligvis). På tech-sprog kaldes det at skabe et ”Customer Journey Map”.

Er din rejse ikke velplanlagt, risikerer du, at dine besøgende falder fra undervejs. Men er du en god og inspirerende tour-guide, vil de følge med dig hele vejen til slutdestinationen (der, hvor de foretager et køb, sender en forespørgsel eller udfører en handling – afhængigt af, hvad dit mål er).

Gør du det ekstra godt undervejs, og er kunderne glade og tilfredse, vil du også være i stand til at sælge dem ”en ekstra souvenir” (= mersalg), før de går. Forhåbentlig vender de glædeligt tilbage eller anbefaler dig til en ven.

3. Gennemarbejdet UX hjælper på din Google-placering

Alle firmaer drømmer om at ligge først på Google. Undersøgelser viser nemlig, at de sider, der bliver placeret øverst på en Google-søgning, får langt flere besøgende end dem, der bliver placeret længere nede.

Mange tror fejlagtigt, at Google-placeringen primært afhænger af SEO-tekster (dine overskrifter, keywords m.m.). Det er rigtig nok én af parametrene, men der er mange andre ting, der spiller ind.

Google lægger blandt andet stor vægt på, at din platform er brugervenlig – både på computeren men især også på mobilen. Layout, sidens arkitektur og interne links er andre betydningsfulde faktorer.

Alt sammen – og mere til – er noget et UX-team tænker ind i dit UX-design. På den måde sørger de for, at du bliver mere synlig online.

Kunne du tænke dig at få en vurdering af, hvordan dine platforme præsterer set med et par UX-briller? Så kontakt Makers på tlf. 8799 0009 eller mail [email protected].