10 geniale funktioner til din B2B-webshop

25/01 23
eCommerce
6 minutter
Indholdsfortegnelse

Hvordan får man succes med sin B2B-webshop? Vi har spurgt vores mest garvede B2B-kunder og samlet en liste over deres bedste funktioner og features. Find dem her og lad dig inspirere.

B2B-verden er ofte præget af komplekse købsmønstre og høje krav til leverandørens serviceniveau. Det gør sig især gældende, når man snakker eCommerce. For dine virksomhedskunder ved, at tid er lig med penge, og de kan ikke spilde arbejdstimerne på at fare vild i dine undersider og utilpassede købsflows.

Derfor skal din B2B-webshop være nøje gennemtænkt. Den skal hjælpe dine kunder med at finde og bestille lige præcis dét, de skal bruge – på rekordtid og uden nogen slinger i valsen.

Grundet B2B-markedets kompleksitet kan gode købsoplevelser sjældent skabes med en helt standardiseret B2B-webshop. Ofte vil det kræve udvikling og integration af strategisk udvalgte funktioner og features.

I dette indlæg har vi samlet en liste over vores B2B-kunders favoritter – funktioner, som har gjort hverdagen nemmere for både dem og deres kunder. Funktioner, der har sikret dem ros, succes og loyale købere.

Dermed håber vi, at du kan få inspiration og idéer til, hvordan du kan gøre din B2B-webshop til branchens bedste.

Tænk kunderejsen ind i din B2B-webshop

Hvordan og hvorledes din B2B-webshop præcis bør stykkes sammen afhænger naturligvis af den branche, du leverer til. Din målgruppes adfærd – det, vi også kalder ”brugerrejsen” – spiller ligeledes en kæmpestor rolle.

Brugerrejsen handler i grove træk om de handlemønstre, udfordringer og behov, din målgruppe har før, under og efter, de køber en vare eller ydelse hos dig.

Formålet med at kortlægge brugerrejsen er at komme helt ind under huden på dine potentielle kunder. Når du kender dine kunder godt, kan du tilpasse din webshop og implementere funktioner, som aktivt hjælper dem gennem købsprocessen. På den måde sikrer du glade og loyale købere.

Du kan få en grundigere forklaring af brugerrejsen her.

Det kan dog være et stort arbejde at kortlægge brugerrejsen – især i et B2B-øjemed.

Til en start kan du forsøge at besvare en række spørgsmål om din typiske målgruppe. Fx:

  • Hvordan ser deres forretningsmodel ud?
  • Hvad er deres daglige rutiner?
  • Hvilke udfordringer oplever de i løbet af en arbejdsdag?
  • Hvem i deres organisation har ansvaret for indkøb – er det én eller flere personer?
  • Hvor ofte handler de dine produkter/services?
  • Handler de typisk de samme produkter igen og igen?
  • Hvilke informationer har de behov for før, under og efter et køb?
  • Er der særlige krav til leveringen?

Når du har skabt dig et godt indblik i dine kunders brugerrejse, kan du begynde at brainstorme idéer til funktioner og digitale løsninger, der vil gøre det nemmere for potentielle kunder at handle hos dig.

Du kan også få hjælp af professionelle konsulenter til at kortlægge din målgruppes brugerrejse og definere must-have funktioner til din B2B-webshop.

I første omgang kan det dog være en hjælp at indhente inspiration og skabe sig et overblik over nogle af de mulige funktioner, der findes til B2B-webshops. I dette indlæg har vi gjort det let for dig ved at samle en lang liste af funktioner, der har gjort vores kunders B2B-webshop til en succes.

10 geniale funktioner til din B2B-webshop

Hos Makers har vi mere end 10 år års erfaring med udvikling af B2B-webshops.

I den tid er der naturligvis sket en rivende udvikling, og der kommer fortsat nye behov og teknologier til.

Men vi har forsøgt at tage et øjebliksbillede og spurgt vores mest garvede B2B-kunder, hvilke webshop-funktioner de – og deres kunder – er mest begejstret for.

Her kommer svarene:

1

Kundelogins

Det er næsten ikke til at komme udenom. De fleste B2B-webshops vil drage fordel af at understøtte kundespecifikke logins.

På den måde kan du tilpasse butiksvisningen efter hver enkelt bruger og fremhæve sortimenter og varer, som er særligt relevante for den pågældende kunde.

Det gør det nemmere og hurtigere for dem at finde lige netop dét, de leder efter.

2

Ordrehistorik

I forlængelse af de kundespecifikke logins er det helt oplagt at implementere en ordreoversigt.

På den måde kan både du og dine kunder finde detaljer og se status på oprettede og gennemførte bestillinger.

Du kan også overveje, om du vil give dine kunder mulighed for selv at annullere eller redigere en ordre inden for en given tidsramme. Det sparer jer for manuel kundebetjening og gør livet lettere for alle parter.

3

Kundespecifikke priser

 Som B2B-virksomhed er det muligt, at du giver dine store erhvervskunder en mere favorabel pris, end du giver til de mindre.

Med kundespecifikke priser vil eventuelle rabataftaler automatisk være gældende på produkter og varer, så snart den pågældende virksomhed logger ind på din webshop.

4

Favoritlister

 Favoritlister er en af de funktioner på en B2B-webshop, som mange kunder er vilde med.

Det giver køberen mulighed for at gemme de produkter, de handler oftest, på en overskuelig og lettilgængelig liste.

Målet er naturligvis at give kunderne en effektiv genvej til deres næste køb. Det gør købsprocessen kort og sparer målgruppen for tid.

5

Scan-og-bestil

Lad dine kunder bruge deres smartphones til at scanne stregkoden på de produkter, de ønsker at bestille – vælg mængde, føj til kurv og færdig.

Scan-og-bestil er en smart add-on til B2B-webshops, hvis din målgruppe ofte er på farten, når de genopfylder deres lager.

Der er også en brugbar funktion til dem, der bestiller deres varer i et varedepot eller showroom, hvorved de kan scanne stregkoden på hylden og emballager.

6

Intelligent søgefunktion

 Lad aldrig dine potentielle kunder i stikken, blot fordi de har søgt efter ”mælkeprodukter” på trods af, at du har navngivet kategorien ”mejeri” – eller fordi de ved et uheld har ramt e-tasten i stedet for ”r”, da de forsøgte at skrive ”korkprop”.

En intelligent søgefunktion tager altid højde for stavefejl og synonymer og hjælper kunderne med at finde det, de rent faktisk leder efter.

Med en intelligent søgefunktion får du en mere brugervenlig B2B-webshop og højner chancen for at skabe salg.

7

Hurtigordrer

 Nogle kundegrupper ved præcis, hvad de skal bruge og har derfor ikke behov for at klikke sig hele vejen ind til produktsiden for at få yderligere produktoplysninger.

Gør deres hverdag lettere med Hurtigordrer-funktionen.

I praksis er det en udvidet søgefunktion, hvor de allerede i søgefeltets drop-down-resultater har mulighed for at definere mængden og lægge produktet i kurven.

Flere af vores kunder beretter, at det er en af de bedste funktioner på deres B2B-webshop.

8

Relaterede produkter

Relaterede Produkter hjælper dig med at sælge mere, flere eller dyrere produkter ved at fremhæve varer, som relaterer sig til det, kunden allerede har kig på.

Det kan være en større eller mere avanceret model – eller et oplagt tilbehør, som kunden sandsynligvis alligevel får brug for.

Det er ikke kun godt for din bundlinje, men kan også være en stor hjælp for din besøgende på din B2B-webshop.

9

Mængdeberegner

Sælger du varer i ton, liter, paller og pakker, vil købsprocessen ofte kræve en smule matematisk hjernegymnastik for dine kunder.

Men med en indbygget mængdeberegner kan du gøre hele processen langt nemmere – og samtidig minimerer du risikoen for at skulle tage varer retur.

10

Integration med ERP og PIM

 En god B2B-webshop er nem at drive og administrere.

Kun med en integration til dit ERP og PIM (og dine øvrige systemer) får du fuldt overblik og kontrol over dine digitale forretninger.

Det hjælper dig desuden med at optimere dit arbejdsflow, så du får mere tid til andre værdiskabende initiativer.

Få en specialudviklet B2B-webshop

Hos Makers hjælper vi dig gerne med at (videre)udvikle en brugertilpasset og brugervenlig B2B-webshop.

Vi gør det med afsæt i en fælles workshop, hvor du sammen med vores konsulenter får kortlagt dine og dine kunders behov. På baggrund deraf brainstormer vi idéer og løsninger, der efterfølgende munder ud i en skarpt defineret strategi og funktionsoversigt.

Det videre arbejde håndteres af vores dygtige UX/UI-designere og vores tekniske udviklere – men du er naturligvis med hele vejen, når vi præsenterer dig for visuelle udkast og tester forskellige løsninger.

Med Makers som dit digitale bureau får du:

  • Et bureau med mere end 10 års erfaring i udvikling af B2B-webshops
  • Et fast team af både strateger, teknikere og kreative hoveder, du løbende kan sparre med
  • En salgsoptimeret B2B-webshop, der gør livet nemmere for både dig og dine kunder
  • Mulighed for specialudviklede funktioner og innovative løsninger
  • Et skriftligt tilbud og gennemsigtige priser

Du kan læse mere om, hvordan vi kan hjælpe dig i mål med en B2B-webshop her.