Fra strategi til eksekvering

Vi kan hjælpe dig igennem hele processen. Fra at vælge strategi til at udvikle indhold for til sidst at sætte indholdet i system.

En-til-en rådgivning

Ingen virksomhed er som alle andre. Derfor sætter vi os grundigt ind i din forretning, målgruppe og branche, så du får en skræddersyet inbound marketing-strategi.

100% gennemsigtighed

Du kan til enhver tid følge med i, hvordan din inbound marketing perfomer. Det overblik får du i vores live marketing dashboard.

Gør dit indhold til en kundemagnet og bliv betragtet som ekspert

Kold canvas og afsenderorienteret markedsføring er efterhånden et støvet levn fra fortiden.

Den aggressive Sælger-Helge med de brede fælge har nemlig fået konkurrence af rådgiveren, der forkæler sine potentielle kunder med indhold, der løser deres udfordringer.

Konkurrenten hedder inbound marketing, og den er kommet for at blive.

Lad kunderne finde vej til dig

Inbound marketing bygger på tanken om indholds- og vidensbaseret tilgang til markedsføring. Det skyldes, at den moderne forbruger er blevet mere aktiv, når han skal opsøge viden, der kan løse udfordringen, hun står med.

Faktisk har den typiske B2B-forbruger taget 50-70% af købsbeslutningen gennem research på egen hånd, før de rækker ud til din virksomhed.

Hvis din virksomhed formår at være til stede med relevant indhold i alle stadier af kunderejsen, så finder kunderne selv vej til dig.

Dermed kan du positionere dig som ekspert (thought leader) inden for din branche, hvilket baner vejen for mere salg.

Som inbound marketing-bureau kan vi hjælpe dig med at producere indholdet og herefter sætte det i system, så du får det maksimale ud af dit inbound marketing-projekt.

Hvad er inbound marketing?

I grove træk handler indbound marketing om at tiltrække sin målgruppes opmærksomhed, få tilladelse til at kontakte dem, vejlede og uddanne dem gennem deres købsrejse for til sidst at rette fokus mod de mest købsklare leads.

Spørg en inbound marketing-specialist

Kristine ved alt, hvad der er værd at vide om inbound marketing. Og hun øser gerne ud af sin erfaring og viden.

Hvis du derfor har spørgsmål til inbound marketing, er Kristine, kvinden du skal have fat i.

Hiv fat i Kristine
Skriv til Kristine
Ring til Kristine på

Sådan griber vi dit inbound marketing-projekt an

Når du rækker ud til os, behøver du ikke have gjort dig de store strategiske tanker om dit inbound marketing-projekt. Det skal vi som inbound marketing-bureau nok hjælpe dig med.

Omvendt er det også helt fint, hvis du allerede har dyppet tæerne i inbound marketing-havet og måske har en nogenlunde idé om, hvordan du vil gribe det an.

Uanset dit udgangspunkt gennemgår vi fem trin, der skaber de bedste forudsætninger for, at vi i fællesskab får succes med din inbound marketing-indsats.

Hvad du får

1

Indledende dialog

Vi tager først en indledende snak, hvor vi bliver klogere på dine udfordringer og mål.

Det er også her, at vi vurderer, om inbound marketing er den rette vej at gå for din virksomhed, og om vi er det rette bureau til at hjælpe dig.

2

Strategi

Med afsæt i den indledende dialog afholder vi en workshop, hvor vi bl.a. skal have afklaret:

  • Mål
  • Målgruppe
  • Kunderejse – identificering af vigtigste touchpoints
  • Mængden af indhold, der skal laves
  • Hvilket eksisterende indhold kan bruges (og optimeres)

Det er også her, at vi definerer den type content, din virksomhed skal tilbyde til potentielle kunder.

Det gør vi ved at kigge på content sweetspot. Det vil sige overlappet mellem det din virksomhed ved (din ekspertise), det din målgruppe har interesse i, og det der endnu ikke er dækket i din branche (eller som kan gøres bedre).

Med det på plads præsenterer vi en konkret plan, der holder dit inbound marketing-projekt på rette spor.

 

3

Produktion af indhold

Retningen er godkendt, og nu skal din inbound marketing-maskine fyldes op med relevant og værdiskabende indhold. Det kan bl.a. være:

Vi kan hjælpe med at producere hele molevitten eller kun dele af den. Det afhænger af dine behov og ressourcer.

4

Distribution

Det aftalte indhold har nu fået form, og nu skal det ud at leve.

Det gør vi ved at distribuere det på relevante kanaler, som din målgruppe bruger. Det kan være:

5

Løbende tracking

I vores marketing dashboard kan du til enhver tid følge med i, hvilke resultater din inbound marketing-indsats genererer.

På den måde kan du altid holde øje med, hvad du får for pengene.

3 statistikker: Derfor er inbound marketing pengene værd

61
%
mindre koster inbound leads i gennemsnit sammenlignet med outbound leads (Kilde: Invesp )
54
%
flere leads genererer indbound marketing sammenlignet med outbound marketing (Kilde: Webfx )
80
%
af beslutningstagere i B2B foretrækker at lære om et produkt eller en tjeneste gennem artikler frem for traditionel annoncering (Kilde: Webfx )

Hvordan ser indbound marketing ud i praksis?

For at give dig en idé om hvordan effektiv inbound marketing kan se ud i praksis får du her et eksempel.

Eksemplet tager udgangspunkt i en B2B-virksomhed, der sælger industrikaffemaskiner til arbejdspladser. Lad os kalde virksomheden for Kaffeklubben.

 

1) Fang din målgruppes opmærksomhed

I første omgang handler det for Kaffeklubben om at tiltrække sin målgruppes opmærksomhed. De skal vide, at Kaffeklubben eksisterer, og det gælder om at hive de potentielle kunder ind på websitet.

Det gør Kaffeklubben ved at lave indhold, der besvarer målgruppens spørgsmål. Det kunne være et spørgsmål som ”Hvilken kaffemaskine er bedst til erhverv?”.

Til det formål har Kaffeklubben lavet et SEO-optimeret blogindlæg, der sammenligner en række kaffemaskiner, som passer særligt godt til erhverv.

 

2) Gør websitebesøgende til leads

En potentiel kunde har nu klikket sig ind på Kaffeklubbens blogindlæg. Så langt så godt.

Nu gælder det for Kaffeklubben at konvertere denne websitebesøgende til et lead. Derfor skal virksomheden have fat i den besøgendes kontaktoplysninger i form af en e-mailadresse. Men den skal de gøre sig fortjent til.

Da den besøgende har læst blogindlægget til ende, bliver hun mødt af en formular, hvor der står, at hun kan få tilsendt et udvalg af anbefalede kaffemaskiner.

For at gøre anbefalingerne så relevante som muligt for den besøgende – og den virksomhed hun arbejder i – skal hun udfylde felter i formularen som:

  • Hvor skal kaffen nydes? På kontor, detailhandel, uddannelsesinstitutioner osv.
  • Hvor mange kopper om dagen drikker I på arbejdspladsen?
  • Hvilke kaffer skal maskinen kunne brygge?
  • Hvad er budgettet for kaffemaskinen?

Når hun har gjort det, afslutter hun formularen med at indtaste sin e-mail.

I samme ombæring accepterer hun også, at Kaffeklubben må sende hende markedsføring.

Og wupti!

Nu er den websitebesøgende blevet forvandlet til et lead.

 

3) Gør leads til kunder

I leadets indbakke lander der en mail med information om tre udvalgte kaffemaskiner, der er skræddersyet til leadets behov.

Kaffeklubben har nemlig været så smarte at opsætte et automatiseret e-mail flow, hvor mailens indhold tilpasses alt efter, hvad leadet indtaster i formularen. 

Leadet dykker ned i, hvad de forskellige kaffemaskiner kan. Men hun er stadig usikker på, hvilken kaffemaskine der egner sig bedst til virksomheden, hun arbejder i. Derfor fortsætter hun sin research på Kaffeklubbens hjemmeside.

Den adfærd tracker Kaffeklubben, og de kan se, at leadet besøger siden om vedligehold af kaffemaskiner flere gange. Den handling trigger en automatiseret e-mail, der gør hende klogere på, hvordan man bedst passer på sin kaffemaskine, så den holder mange år frem.

Leadet bliver altså mødt af timet og relevant kommunikation på tværs af kunderejsen, og hun føler sig nu tryg ved at handle hos Kaffeklubben.

Derfor finder hun firmakortet frem og gennemfører ordren af en ny kaffemaskine.

 

4) Gør kunder til ambassadører

Et lead er nu blevet til en kunde for Kaffeklubben. Job done! Eller hvad?

Nu begynder arbejdet med at pleje relationen til den nye kunde med endnu mere relevant og værdiskabende indhold.

For glade kunder er de bedste ambassadører.

Og glade kunder vender ofte tilbage, hvis de har haft en god oplevelse.

Det ved Kaffeklubben godt, så derfor sender de en opfølgende mail til kunden, efter at kaffemaskinen er blevet leveret.

I den finder kunden en rabatkode til køb af kaffebønner, for en kaffemaskine uden bønner er ikke særligt meget værd. Dermed får kunden en uventet, men positiv overraskelse, hvilket øger chancen for, at hun lægger vejen forbi Kaffeklubben igen. Enten når kaffemaskinen på et tidspunkt skal skiftes ud, eller når den skal fyldes op med nye bønner.

FAQ om inbound marketing

Hvad er inbound marketing?

Inbound marketing er content marketing sat i system og struktur.

Det handler om at forvandle værdiskabende indhold til leads. At forvandle fremmede websitebesøgende til loyale brandambassadører.

Det sker gennem en datadrevet tilgang til salg og markedsføring, hvor kunden bliver mødt af relevant indhold tilpasset det stadie i kunderejsen, som vedkommende befinder sig på.

Hvad er forskellen på outbound og inbound marketing?

Man kan se outbound marketing som en megafon, mens inbound marketing er en magnet.

I outbound marketing – også kaldet traditionel markedsføring – afbryder man modtageren med produktorienterede reklamer. Du er med garanti stødt på outbound marketing i form af tv-reklamer, telemarketing eller avisannoncer. Alle udstyret med (støjende) salgsbudskaber.

I inbound marketing er støjen skåret væk. I stedet handler det om at lave værdiskabende og relevant indhold, som modtageren selv finder frem til. Fokus er rettet mod modtagerens behov og udfordringer fremfor et specifikt produkts egenskaber.  

For at opsummere fungerer inbound marketing (hvis gjort rigtigt) som en magnet, hvor kunden selv opsøger sælgeren. I outbound marketing finder sælgeren megafonen frem og forsøger at opsøge kunden med til tider anmassende salgsbudskaber.

Hvilke typer indhold er bedst egnet til inbound marketing?

Det afhænger af flere faktorer. Fx målsætningerne med din inbound marketing-strategi, og hvilke formater din målgruppe foretrækker.

Når det er sagt, er der en række etablerede typer af content, du kan bruge på tværs af kunderejsen. Det kan fx være:

Hvordan kommer jeg i gang med inbound marketing?

Hvis du står for bunden af det store inbound marketing-bjerg, kan det virke som en uoverskuelig opgave at skulle bestige det. For hvor skal man begynde? Og hvordan skal man gribe det an?

Vi har delt vores proces op i fem trin for at sikre, at vi afdækker de vigtigste aspekter i en inbound marketing-strategi og for at gøre processen mere overkommelig. De fem trin er:

  • Indledende dialog
  • Strategi
  • Produktion af indhold
  • Distribution
  • Løbende tracking

Bliv klogere på, hvad de enkelte punker indebærer under ”Sådan griber vi processen an”.

Virker inbound marketing?

I allerhøjeste grad.

Her får du et par statistikker, der sætter to streger under den påstand:

  • Inbound leads koster i gennemsnit 61% mindre end outbound leads (Kilde: Invesp)
  • Inbound marketing genererer 54% flere leads end outbound marketing (Kilde: Webfx)
  • Gennemsnitsprisen pr. lead falder i gennemsnit med 80% efter fem måneders konsistent indsats med inbound marketing. (Kilde: Invesp)
Hvad koster inbound marketing?

Det svarer lidt til at spørge: Hvad koster en bil?

Sagt på en anden måde: Det afhænger af en række faktorer såsom:

  • Mængden af indhold, der skal laves
  • Typen af indhold, der skal laves. Det tager fx længere tid at lave en explainerfilm end at skrive et blogindlæg
  • Hvor meget af indholdet I selv kan stå for, og hvor stor en del der skal uddelegeres til en ekstern partner – fx et inbound marketing-bureau.

Herudover skal du også forvente at skulle sætte penge af til at distribuere indholdet – fx gennem annoncering via Google, Facebook og/eller LinkedIn.

Hvad er forskellen på inbound marketing og content marketing?

Inbound marketing er content marketing sat i system.

Det handler om at forvandle indhold til konkrete leads, der i sidste ende resulterer i et salg. Det gør man bl.a. ved at servere det rette indhold til den rette modtager på det rette tidspunkt.

Men din inbound marketing-indsats vil hurtigt fremstå hul og værdiløs, hvis den ikke fyldes op med målrettet og værdiskabende indhold – altså content marketing.

Content marketing har ikke samme fokus på leadgenerering, selvom det også kan være et effektivt værktøj til dette. Du kan også bruge content marketing til at skabe brand awareness uden nødvendigvis at have øjnene stift rettet mod et salg.

Er inbound marketing noget for alle?

Vi skal være de første til at sige, at inbound marketing ikke nødvendigvis passer til alle typer virksomheder. Det er der flere grunde til.

For det første skal du være indstillet på, at inbound marketing er en langsigtet investering, der kræver en god portion tid, ressourcer og engagement. Dette gælder ikke kun i opstarten, men også løbende, når eksisterende indhold skal optimeres og nyt indhold skal udvikles.

Hvis din virksomhed derfor ikke har ressourcerne til at implementere og vedligeholde din inbound marketing-strategi, kan det blive mere end svært at opnå de ønskede resultater.

For det andet er det vores erfaring, at inbound marketing skaber særligt gode resultater for virksomheder med en kompleks og lang salgsproces, hvor potentielle kunder har behov for en stor mængde viden, før de er købsparate.

Dette ser vi typisk inden for B2B-branchen, hvor leadet langsomt, men sikkert puffes ned i bunden af salgstragten takket være værdifuldt indhold.

Når man som virksomhed deler ud af sin viden, øger man også chancen for at etablere sig som thought leader – dvs. at blive opfattet som troværdig autoritet inden for sin branche eller niche.

Grubler du stadig over, om inbound marketing er noget for din forretning, så ræk endelig ud til os. Vi står klar til at hjælpe dig på rette vej.