One size fits all-løsninger dur ikke

Som SEO-bureau ved vi, at ikke to virksomheder er ens. Derfor analyserer vi først dig og din målgruppe for dernæst at udvikle en skræddersyet SEO-strategi.

+10 års erfaring med SEO

I 10+ år har vi hjulpet en lang række virksomhed med at tiltrække organisk trafik til deres hjemmeside. Vi ved, hvad der virker og ikke virker inden for SEO.

100% gennemsigtighed

Med vores SEO dashboard kan du altid få overblik over og følge med i den aktuelle status på din SEO-indsats.

Hvorfor vælge Makers som dit SEO-bureau?

Lad os sige det, som det er: Søgemaskineoptimering er ikke nemt.

SEO er derimod en stor og kompleks marketingdisciplin, som kræver tid, de rette kompetencer og fokus. I hvert fald hvis du har ambitioner om at stryge til tops i Googles søgeresultater.

Derfor kan hjælp og rådgivning fra et SEO-bureau være nødvendigt.

SEO er ikke en engangsting, men derimod en kontinuerlig proces, hvor du hele tiden skal justere og optimere din hjemmeside. For det kan godt være, at du i dag har indtaget førstepladsen på et relevant søgeord, men en konkurrent kan til enhver tid skubbe dig ned fra podiet.

Desuden forfiner Google konstant sin ondt i hovedet-komplekse algoritme (der består af flere hundrede faktorer), hvilket kan få betydning for dine placeringer.

Hvis du vil slippe for hovedpinen og i stedet bruge din tid og kompetencer på det, du er god til, så kan du trygt overlade arbejdet til vores dygtige SEO-eksperter.

Selvom vi står for arbejdet, skal du dog ikke være bange for, at vi stiller dig uden for døren. Tværtimod. Gennem en tæt dialog – hvor der altid er plads til spørgsmål – sørger vi for, at du altid er opdateret på din SEO-indsats.

Spørg en specialist

Har du et spørgsmål, der drejer sig om SEO, har vi højst sandsynligt svaret. I mere end 10 år har vi nemlig arbejdet med søgeordsanalyse, linkbuilding, sidestruktur og alt det, der kendetegner succesfuld SEO.

Især Sanne ved en ting eller to om SEO. Og hun deler heldigvis ud af sin viden.

Hiv fat i Sanne
Skriv til Sanne
Ring til Sanne på

Hvad indeholder en effektiv SEO-strategi?

Hvis du vil skabe mærkbare resultater med søgemaskineoptimering, er det ikke nok, at man kun fokuserer på at bruge de rette søgeord. Langt fra.

Det handler om at lave en grundig SEO-strategi, der sætter en retning for din SEO-indsats. Uden en strategi risikerer du eksempelvis at lave tilfældige blogindlæg i blinde, der ikke henvender sig til din målgruppe. Ja, hvis du ikke har en SEO-strategi, risikerer du at spilde din tid.

For at undgå det scenarie laver vores SEO-eksperter i fællesskab med dig en strategi, hvor vi dykker ned i alle de elementer, der udgør en god og grundig SEO-strategi.

I det store hele hjælper SEO-strategien dig med at forstå, hvad din målgruppe søger på, hvad dine konkurrenter gør, og hvordan du skaber de bedste forudsætninger for at ramme din målgruppe med relevant content. Alt dette oversætter vi til konkrete og relevante mål, så du ved, om din indsats fører dig fra A til B.

Når vores SEO-konsulenter hjælper dig med at lægge (og udføre) en strategi, så tager de som oftest udgangspunkt i tre områder. De tre områder er illustreret i SEO-pyramiden, hvor vi først retter fokus mod teknisk SEO, dernæst onpage SEO og så offpage SEO.

Men hvad indebærer de forskellige områder?

Vi lægger ud med teknisk SEO, hvor vi lægger et solidt fundament for din SEO-strategi.


Teknisk SEO

Det første og nederste trin i SEO-pyramiden handler om den tekniske sundhed på dit site.

Det er her, vores SEO-konsulenter undersøger om dit site fungerer optimalt rent teknisk. For du kan have nok så meget fremragende content på din hjemmeside, men du snupper aldrig førstepladsen på Google, hvis der ikke er styr på dit tekniske SEO.

Helt grundlæggende skal Google (og andre søgemaskiner) være i stand til at crawle og indeksere dit site. Med andre ord skal søgemaskinerne have de bedste forudsætninger for at finde, forstå og læse indholdet på din hjemmeside.

Disse forudsætninger skaber vi ved bl.a. at kigge på:

  • Loadtider
  • Mobilvenlighed
  • Duplikeret indhold
  • Søgeordskannibalisering
  • Ødelagte billeder og links (404-fejl)

Udover disse parametre så er det også relevant at kigge på Core Web Vitals, når vi snakker om teknisk SEO. Core Web Vitals handler helt grundlæggende om, at brugervenligheden på dit site har større betydning end nogensinde før, når Google skal rangere dit site i søgeresultaterne.

Når den tekniske SEO er på plads, går vi videre til andet trin i SEO-pyramiden.


Onpage SEO

Når vi bevæger os videre til onpage SEO, så kigger vores SEO-eksperter på dit nuværende indhold på dit site, og hvordan det performer. Og når vi siger indhold, så skal det forstås bredt. Det vil sige al din tekst, dine billeder, dine videoer, dine interne links.

Det er også her, at vores eksperter laver en grundig søgeordsanalyse.

I den forbindelse udvælger vi de mest relevante søgeord, som din målgruppe bruger. Med afsæt i disse søgeord vurderer vi hvilke ord, vi skal optimere din hjemmeside efter.

Udover en søgeordsanalyse indebærer arbejdet med onpage SEO også:

  • Title tags
  • URL-struktur
  • Metabeskrivelser
  • ALT-tags på billeder
  • Intern linkbuilding (links, der linker til andre sider på din hjemmeside)

Med onpage SEO på plads kigger vi på sidste trin i SEO-pyramiden – offpage SEO.


Offpage SEO

Modsat de to første trin i SEO-pyramiden, hvor vi arbejder med SEO på selve hjemmesiden, så kigger vi i offpage SEO på andre, eksterne domæner.

Offpage SEO handler nemlig om ekstern linkbuilding (også kaldet backlinks), hvor formålet er at få Google til at se, at din hjemmeside er troværdig og har en høj autoritet.

Og hvorfor er det vigtigt? Ifølge Google selv er backlinks en af de vigtigste SEO-discipliner i forhold til, hvordan din hjemmeside rangerer i søgeresultaterne.

Hvis du vil opnå en høj autoritet på dit site, skal du altså kigge mod backlinks – links fra andre hjemmesider. Du kan nemlig se et backlink som tillidserklæring fra et website til et andet.

”Kan jeg bare få alverdens hjemmesider til at linke til min hjemmeside og opnå høj autoritet?”

Det ville næsten være for nemt, og det er det også. I stedet skal vi ud at galopere på den gode gamle ”kvalitet over kvantitet”-kæphest. Du skal nemlig gå efter backlinks fra:

  • Autoritære hjemmesider – sider med høj troværdighed og en stærk linkprofil
  • Relevante hjemmesider – hvis du fx har en webshop, der sælger garn, skal du sigte mod at få links til strikkeblogs eller andre sider, der relaterer sig til garn

Hvis du lykkedes med at få denne type backlinks, fremstår du værdifuld i Googles øjne, og det belønner Google med en højere placering i søgeresultaterne.

MEN (der er altid et men).

Hvis din hjemmeside udelukkende har backlinks fra sider med høj autoritet, kan Google mistænke dig for at have købt links. Det gør de, fordi en normal hjemmeside typisk også vil indeholde backlinks med lav autoritet. Derfor opfatter Google din hjemmeside som mere troværdig, hvis der er en god blanding af backlinks med både høj og lav autoritet.

Hvordan får jeg fat i de rette links?

Nu ved du, at du bl.a. skal have fingrene i relevante links med en høj autoritet, men hvordan finder du dem? Vi kan afsløre, at der er et væld af muligheder.

Du kan gå manuelt til værks ved at spørge dine samarbejdspartnere, om de vil linke til din hjemmeside, eller du kan også vælge at købe dig til links gennem sponsorerede artikler. Derudover kan du også få links automatisk, hvis dit indhold er så værdifuldt, at andre hjemmesider linker til din side af egen fri vilje.

Mulighederne for at få fat i backlinks er altså mange, men fælles for alle tilgange er, at der er tale om et omfattende stykke arbejde, der kræver viden og kompetence. I stedet kan du lade vores SEO-konsulenter tage sig af det.

Sådan hjælper vi dig med søgemaskineoptimering

Vælger du Makers som dit bureau til søgemaskineoptimering, så kan du vælge mellem en Standardpakke og en Premiumpakke.

I begge pakker laver vores SEO-konsulenter løbende tekniske forbedringer til din hjemmeside. Samtidig modtager du månedlige rapporter, som viser udviklingen og rådgiver om muligheder for optimering. Baseret på rapporternes resultater anbefaler vi, hvilke yderligere optimeringer der giver mening for din virksomhed.

Med Premium-pakken får du også effektive SEO-værktøjer, som løbende rykker din hjemmeside endnu længere frem i søgeresultaterne.

For nogen kan en pakkeløsning virke en smule firkantet. Måske finder vi i fællesskab ud af, at du kun har brug for et månedligt helbredstjek for din hjemmeside og optimering af teknisk SEO og ikke resten af ydelserne i pakken?

Hvis det er tilfældet, tilpasser vores SEO-eksperter naturligvis pakken. Det er kun fair, at du betaler for det, du har brug for.

Du kan blive klogere på, hvad du helt konkret får i de enkelte pakker nedenfor.


Det får du i SEO-pakkerne

Optimering af teknisk SEO
Vi identificerer muligheder for tekniske forbedringer og udfører herefter rettelser og optimeringer på dit website.

Månedligt helbredstjek
Hver måned modtager du et samlet overblik over hjemmesidens SEO-tilstand. Oversigten viser, hvilke sider der fungerer optimalt, og hvor der er plads til forbedringer.

Backlink-optimering
Vi rydder op i din hjemmesides backlink-profil. Det betyder, at vi vurderer indgående links fra sider med lav troværdighed og fjerner de links, der har potentiale til at forringe SEO på din hjemmeside.

Rådgivning om SEO-mæssige indsatsområder
Hver måned modtager du råd og vejledning omkring SEO-indsatser, som enten du eller Makers kan udføre for at forbedre SEO på hjemmesiden. Rådgivningen tager udgangspunkt i indsigterne fra helbredsrapporten, vores SEO-ekspertise og din virksomheds målsætninger.

Statusrapport: sporing af søgeord
Hver måned modtager du en liste over rangeringerne for dine vigtigste søgeord i Googles søgeresultater. De vigtigste søgeord er de ord og termer, du helst vil findes på. Vores SEO-eksperter hjælper hjertens gerne med at finde frem til de mest relevante søgeord for din virksomhed.

Historisk udvikling af rangeringer
Sammen med statusrapporten for dine rangeringer modtager du også en oversigt over udviklingen i perioden fra aftalens start. På den måde får du et nemt overblik over din SEO-indsats.

Linkbuilding – Premium
Hver måned opretter vi minimum 2 links fra danske kvalitetssider til din hjemmeside. Alle links (backlinks) tilpasser vi naturligvis til din virksomheds branche. Dette er inkl. tekstforfatning af en artikel, hvis det er nødvendigt.

OnpageSEO – Premium
Med onpage SEO udvælger vi sammen med dig dine vigtigste sider og optimerer disse løbende. Både ift. teknisk SEO og hvis vi vurderer, at det er nødvendigt, så opdaterer vi også indholdet på dine sider, så de er SEO-optimeret.

Få overblikket over din SEO-indsats og følg med live

Hos Makers tror vi på 100% gennemsigtighed. Både blandt kollegaer, men særdeleshed også overfor kunder.

Med vores SEO dashboard har du altid adgang til den aktuelle status på din SEO-indsats. Du bliver altså ikke kun opdateret med en månedlig rapport, da der kan ske meget i løbet af en måned.

I vores SEO dashboard får du et opdateret overblik over de vigtigste statistikker fra:

  • Google Analytics
  • Google Search Console

Uanset om du vil tracke din rangere på dine vigtigste søgeord, undersøge hvilke backlinks der linker til din side eller finde fejl på dit website, så får du dataen præsenteret på nem og overskuelig vis.

På den måde kan du danne dig et hurtigt overblik over, hvordan dit sites SEO performer lige nu.

FAQ om søgemaskineoptimering

Hvad er SEO?

Søgemaskineoptimering – også kaldet for Search Engine Optimization (SEO) – handler i bund og grund om, at du skal gøre din virksomhed synlig på nettet, så potentielle kunder kan finde dig, når de har brug for din løsning eller dit produkt.

Så hvis du har en webshop, der sælger plæneklippere, vil du gerne stå øverst på søgninger som ”plæneklipper tilbud”. Det er nemlig de øverste søgeresultater, der løber med langt størstedelen af trafikken.

Men søgeoptimering er meget mere end, at din hjemmeside matcher det søgeord, som dine potentielle kunder bruger. SEO handler også om dit tekniske set-up, koder, design, hastigheden på din hjemmeside og meget mere.

Typisk deler man arbejdet med SEO op i tre områder, der udgør en såkaldt SEO-pyramide. Denne pyramide hjælper dig med at prioritere dit arbejde. De tre dele er:

  • Teknisk SEO: Bl.a. hjemmesidens struktur og hastighed, mobilvenlighed, kodning mv.
  • Onpage SEO: Bl.a. søgeordsanalyse, content, intern linkbuilding mv.
  • Offpage SEO: Bl.a. at få omtale på andre hjemmesider gennem linkbuilding

Tanken bag pyramiden er, at du først skal have styr på den nederste del af pyramiden (teknisk SEO), før du kaster dig over onpage SEO og til sidst offpage SEO.

Hvorfor er SEO vigtigt?

Hvis du spørger os, så taler tallene deres tydelige sprog.

SEO skal være en del af din markedsføringsindsats, fordi jo højere du rangerer i søgeresultaterne, desto mere sandsynligt er det, at potentielle kunder besøger din hjemmeside og vælger din ydelse eller dit produkt. I den forbindelse er det også værd at fremhæve, at brugere har langt større tiltro til organiske søgeresultater end de betalte reklamer på Google.

Derudover er trafik fra en søgemaskine målrettet. Det betyder, at når folk googler, så har de et bestemt formål med deres søgning. Det kan være, at de leder efter en guide til deres nye vaskemaskine, eller måske er de på udkig efter en bestemt neglelak uden kemi.

Uanset hvad har de et behov, og hvis du kan diske op med svaret på den søgendes behov, så er du for alvor kommet et skridt nærmere på en ny kunde.

Hvor lang tid tager det at få resultater med SEO?

Det er det spørgsmål, mange med rette stiller, når de skal i gang med søgemaskineoptimering.

Der findes desværre ikke et universelt svar på det spørgsmål.

Effekten af dit SEO-arbejde afhænger nemlig af en række forskellige faktorer.

Vores SEO-eksperter kigger bl.a. på din hjemmesides udgangspunkt og konkurrencen i din branche Hvis der er tale om et helt nyt website, kan du ikke forvente at overhale dine konkurrenter med en højere domæneautoritet med det samme. Og hvis du halter efter på backlinks, skal vi også ud at skaffe relevante links til dit site.

Derudover kan der går op til uger og måneder, før du ser resultaterne af din SEO-indsats, da Google først skal indeksere de nye optimeringer.

Det er altså svært at komme med præcist tidsestimat, men vælger du at indgå et samarbejde med et SEO-bureau, skal du som minimum forvente, at strategien strækker sig fra 6-12 måneder.

Hvis du i stedet er på udkig efter resultater på den korte bane, er Google Ads og SEM en oplagt løsning.

Hvad koster SEO?

Det kedelige, men sande svar er: Det kommer an på så meget.

Vi synes, at det ville være utroværdigt at komme med en fast pris på søgemaskineoptimering. Det synes vi, fordi der ikke findes to ens hjemmesider med nøjagtig samme udgangspunkt og behov.

Prisen på SEO vil i stedet afhænge 100% af den enkelte hjemmeside, sidens udgangspunkt, kompleksitet, målsætning osv.

Tag derfor gerne fat i os til en snak. På baggrund af den kan vi i fællesskab se, hvilken SEO-strategi der giver mening for jer.

Kan jeg selv optimere min hjemmeside?

Det kan du godt.

Nettet bugner med guides til, hvordan du selv kan stå for at optimere din hjemmeside til søgemaskinerne.

Men.

SEO er et langt sejt træk, der kræver viden om Googles komplekse algortime og en stor grad af vedholdenhed – hvis du altså vil opnå mærkbare resultater.

Overvej derfor om din tid (og dermed dine penge) er bedre brugt på at optimere andre dele af din forretning og så lade SEO-eksperter tage sig af at optimere din hjemmeside.

Hvad er SEO ikke?

SEO er ikke et quickfix
Hvis du vil se resultater med din markedsføring nu og her, så er jeg desværre ked af at fortælle dig, at dig og SEO ikke er et match.

Så skal du i stedet kigge mod SEM og Google Ads.

Men hvor lang tid går der så før, at du ser resultater med søgemaskineoptimering?

Det findes der ikke et entydigt svar på, da det afhænger af dit udgangspunkt og konkurrencen i din branche.Hvis du vælger at samarbejde med et SEO-bureau, skal du regne med, at SEO-strategien i hvert fald strækker sig over en periode på 6-12 måneder.

 

SEO er ikke lig med salg
Bare fordi du får en besøgende til at lægge vejen forbi din webshop eller hjemmeside, så er det ikke ensbetydende med, at de køber et produkt af dig eller kontakter dig.

Din hjemmeside skal eksempelvis også have et overskueligt UX-design, så kunderne nemt kan finde det, de leder efter.

Med andre ord: SEO skaber trafik til dit site, men at konvertere denne trafik til først leads og til sidst et salg kan SEO ikke gøre alene.

 

SEO er ikke et engangsprojekt
Dit website (og Google) kan betragtes som en levende organisme, der konstant ændrer sig. Det søgeord, du rangerer højt på i dag, rangerer du måske lavt på om en uge.

Det kan være, at dine konkurrenter har lavet endnu bedre indhold end dig, så Google belønner dem med en topplacering i søgeresultaterne på bekostning af dig.

Eller måske får Googles konstante ændringer i deres algoritmer indflydelse på din placering. Google ændrer og forfiner nemlig deres algoritmer over 500 gange om året.

Pointen er, at SEO er en cirkulær proces, du – dag efter dag, år efter år – skal forsøge at optimere.