Hjælp dine kunder. Rådgiv dine kunder. Giv dine kunder værdi. Og i bytte får du synlighed og salg. Det er sådan content marketing fungerer – hvis du gør det rigtigt.
Som content marketing-bureau kan vi hjælpe med at udvikle, producere og distribuere indhold, der i sidste ende hiver kunderne helt ind i din forretning.
I mere end 5 år har vi arbejdet med content marketing. Derfor er content-værktøjskassen fyldt med erfaring og viden, der kommer dig til gode.
Som content marketing-bureau ved vi, at din virksomhed er unik. Derfor bør din content marketing-indsats også være det.
Vil du gerne stå for dele af content marketing-arbejdet selv? Eller ønsker du at uddelegere det hele til et content marketing-bureau? Vi står til rådighed med alt fra strategi og idé til produktion.
Ja, den sandhed kan være lige så svær at sluge som en østers fra Vesterhavet. Men groft sagt, så er dine potentielle kunder ikke interesseret i din virksomhed. Faktisk er de temmelig ligeglade med den. Medmindre…
… du kan producere relevant kvalitetsindhold rundt om dine kerneprodukter, der løser de udfordringer eller problemer, som forbrugeren står med. Indhold i form af fx blogs, e-mails og white papers, der rent faktisk skaber værdi for kunden og ikke pushy og åbenlys salgssnak, som får kunden til at himle med øjnene.
Hvis du lykkes med det, kommer kunderne til dig af sig selv.
Du skal kort sagt indtage rollen som rådgiver fremfor sælger. Ved at besvare dine potentielle kunders spørgsmål og forkæle dem med viden opbygger du en stærkere relation mellem din virksomhed og kunderne. Derudover vil kunderne betragte dig som ekspert inden for din branche, når de støder på din virksomhed i toppen af søgeresultaterne. I sidste ende vil det styrke din bundlinje, fordi forbrugeren forbinder løsningen på sit problem med din forretning og dine produkter eller services.
Ovenstående scenarie bliver dog kun en realitet, hvis du ved, hvad du laver og har tiden til det. Content marketing er nemlig et langt sejt træk, der kræver en stor portion tid og ressourcer, før du kan høste de søde ROI-frugter. Ikke kun skal du udvikle og producere knivskarpt indhold tilpasset de enkelte touchpoints i kunderejsen (og herefter opdatere indholdet løbende), du skal også sørge for, at indholdet kommer ud og lever på de rette kanaler.
Mange virksomheder har hverken tiden eller ressourcerne til at varetage deres content marketing-indsats på egen hånd, og måske har du det på samme måde. I den forbindelse kan man med fordel kigge mod et content marketing-bureau. Hvis du henter hjælp hos et content marketing-bureau som Makers, får du tilknyttet en specialist, der med garanti kan løfte din indsats.
Content marketing handler om at skabe og dele værdifuldt indhold, der hjælper dine kunder.
Det kan være alt fra videoguides og spændende blogindlæg til nyttige infografikker og interessante podcasts.
Formålet med content marketing er ikke stopfodre din målgruppe med støjende slagtilbud, men snarere at give dem noget så værdifuldt, at de ikke kan undgå at huske dig, når de på et tidspunkt står over for et køb.
Mathias lever og ånder for content marketing (ah okay, men det er tæt på).
Så hvis du er i tvivl om, hvordan du skal tage hul på din content marketing-indsats, så er Mathias, manden du skal have fat i.
Han deler gavmildt ud af sin erfaring og viden.
Er din virksomhed allerede i gang med content marketing, eller træder du først ombord på det buldrende content marketing-tog nu?
Uanset dit udgangspunkt kan vi som content marketing-bureau hjælpe dig videre eller godt i gang.
Det gør vi gennem fire trin, der sikrer, at vi får afklaret, produceret, distribueret og tracket din content marketing-indsats.
I første step af processen lærer vi din forretning og din(e) målgruppe(r) at kende, ligesom vi dykker ned i dine udfordringer og dit formål med din content marketing-indsats.
For at finde ud af hvad dit content marketing-projekt skal bestå af, finder vi i fællesskab dit content sweetspot. Det vil sige overlappet mellem det din virksomhed ved (din ekspertise), det din målgruppe har interesse i, og det der endnu ikke er dækket i din branche (eller som kan gøres bedre).
Afklaringen af din målgruppe, dit formål og dit content sweetspot munder ud i en strategi, der sætter retningen for resten af processen.
Når strategien er på plads, smøger vi ærmerne op og begynder at udvikle det aftalte indhold.
Vi kan stå for hele indholdsproduktionen eller blot dele af den. Det er op til dig.
Indholdet er nu lavet. Så langt så godt.
Men indholdet er intet værd, hvis der er ingen, der ser det og får nytte af det. Derfor sørger vi for, at indholdet kommer ud og lever på relevante kanaler, hvor din målgruppe er.
Vi holder skarpt øje med, hvordan dit indhold performer. Det gør vi bl.a. ved at kigge på, om vi nærmer os de mål, vi satte i strategien.
Dette får du naturligvis et overblik over, når vi afrapporterer løbende.
I teorien er opskriften på content marketing ret ligetil.
Du skaber indhold, der får din målgruppe til at besøge din hjemmeside. Dette resulterer i trafik, du kan forvandle til engagement, som du herefter kan konvertere til et lead. Og til sidst kan du modne dette lead til at blive et salg.
Men hvordan ser denne kunderejse ud, når man overfører den til virkelighedens verden? Nedenfor har vi lavet et eksempel til at illustrere netop dette. Eksemplet tager udgangspunkt i en webshop, der sælger løbesko.
Og indrømmet: Det er sjældent, at kunderejsen er så lineær og simpel, men det er et godt eksempel på, hvordan content marketing kan se ud, når det sættes i struktur.
Webshopejeren vil gerne drive mere trafik til websitet. Derfor laver han en række videoguides, der guider løbeinteressede i, hvordan de bedst får varmet led og muskler op for at undgå skader.
Den løbeinteressede besøgende ser videoerne og føler, at hun har fået værdifuld viden, som hun nu kan bruge i sin opvarmningsrutine.
Da videoen er slut, dukker en popup-boks op på hjemmesiden, hvor der står, at man kan få endnu flere tips og tricks ved at tilmelde sig webshoppens nyhedsbrev. Hun signer sig up, fordi hun i første omgang fik værdifuld hjælp i form af videoerne.
I modtagerens indbakke lander der et nyhedsbrev spækket med værdifulde tips om restitution.
Som en ekstra bonus indeholder nyhedsbrevet også en rabatkode, som hun kan bruge til sit første køb i webshoppen. Men hun er ikke helt klar til at købe endnu.
Modtageren klikker rundt på webshoppen. Hun har besluttet sig for, at hun skal have et par nye løbesko, så hun kigger på forskellige modeller. I den forbindelse besøger hun også andre webshops for at sammenligne modeller og priser.
Imens sørger webshoppen for at ramme hende med retargeting-annoncer på Google og sociale medier med de sko, hun har luret på.
Modtageren lægger sine nye løbesko i kurven og gennemfører ordren – og hun bruger naturligvis også rabatkoden.
Da hun har gennemført købet, modtager hun ikke kun en kvittering i sin indbakke.
Hun får også tre tips til, hvordan man bedst passer på sine løbesko, så de holder mange år frem. En uventet, men dejlig overraskelse, der gør modtageren mere tilbøjelig til at svinge forbi webshoppen igen.
Du har ladt dit content-gevær med spændende og relevant indhold, som løser din målgruppes udfordringer. Du flytter fingeren hen til aftrækkeren, lukker øjnene og håber, at dit indhold rammer dine potentielle kunder. Man må da kunne ramme nogen, når man skyder med spredehagl.
Nej, ikke rigtigt.
Hvis du vil have det optimale ud af alt det fede og værdiskabende indhold, der ligger på dine kanaler, så gælder det om at få det sat i system. Og her kommer inbound marketing ind i billedet.
Med en velsmurt inbound marketing-maskine møder du nemlig din kunde med relevant og tilpasset indhold, alt efter hvor i købsrejsen hun befinder sig. Gennem en kontinuerlig strøm af værdifuldt indhold går kunden fra at være en nysgerrig og undersøgende websitebesøgende til at være et købsparat lead.
Bliv klogere på, hvad inbound marketing er, og hvordan vi griber det an her
Lad os få det gjort klart fra starten: Content marketing er et maraton – ikke et 100 meter løb.
Så snør løbeskoene, for vi skal ud på lidt af en tur.
Content marketing er nemlig en langsigtet investering, fordi det først og fremmest kræver tid og content-knofedt at producere kvalitetsindhold, din målgruppe gider interagere med. Jo mere indhold, der skal produceres, jo længere tid tager det typisk. Når indholdet er produceret, skal din målgruppe lærer dét og din forretning at kende.
Content marketing kan hjælpe dig med at positionere dig som ekspert inden for dit felt, men det sker ikke med et trylleslag. Det tager tid, ligesom det tager tid at vinde din målgruppes tillid.
Så forvent ikke, at dine sælgere bliver lagt ned af ivrige købere en uge efter, at du har søsat dit content marketing-projekt. Arbejder du målrettet med content marketing, kan du så småt forvente at se resultater i form af fx flere websitebesøgende i løbet af et par måneder.
Hvis du vil se resultater nu og her med din markedsføring, kan du skyde genvej med Google Ads og Facebook– og LinkedIn-annoncering.
Prisen på content marketing er…
…svært at sige noget specifikt om. Desværre. Prisen afhænger nemlig af en række faktorer såsom:
Derudover vil der også være omkostninger forbundet med at få distribueret dit indhold, når du endelig har lavet det.
Hiv endelig fat i os til en uforpligtende snak om dit content marketing-projekt. Når vi kender til omfanget, kan vi komme med en kvalificeret pris.
Content marketing og inbound marketing er på mange måder nært beslægtede, og derfor bliver de to begreber – ikke overraskende – ofte forvekslet med hinanden.
Begge har fokus på content – den brugercentrerede af slagsen vel at mærke. Dvs. content, som kunden rent faktisk kan bruge til noget. Hvad end det er få gode tips til, hvordan man fjerner genstridige rødvinspletter fra sofaen, eller modtage en e-bog med dybdegående viden om, hvordan man bedst investerer sine hårdt tjente penge.
Den store forskel er dog, at inbound marketing har et mere snævert fokus på leadgenerering gennem content.
Det betyder, at salgsafdelingen typisk også involveres, når man lægger en inbound marketing-strategi. Content marketing kan også bruges til at generere leads, men bruges ofte også til at skabe brand awareness uden direkte salg for øje.
I inbound marketing bliver dit content systematiseret og tilrettelagt i forsøget på at tiltrække og konvertere leads. For overhovedet at kunne have noget at sætte i system har du brug for content, hvorfor content marketing er en vigtig del af inbound marketing. Omvendt kan du godt lave content marketing uden at sætte det i et bestemt system.
I den grad. Lad os lige få smækket nogle tal på bordet, der bakker op om den påstand:
Sagt på en anden måde: Content marketing betaler sig.
Content marketing er ikke et engangsprojekt. Tværtimod. Dit indhold skal plejes og nusses, så det altid fremstår opdateret og dermed relevant.
Vi har listet fire gode råd op, som du kan hive frem, når dit indhold trænger til at blive frisket op:
Alle virksomheder – uanset type og størrelse – burde i vores optik have interesse i at skabe værdifuldt indhold. For det kan:
Men content marketing egner sig alligevel særligt godt til virksomheder, der har kunder med lange købsrejser. Dette ser vi typisk inden for B2B, hvor det i højere grad handler om at skabe en tillidsfuld relation. Og det kan man gøre ved bl.a. at servere målrettet og relevant content, der uddanner og vejleder modtageren.
Indhold kommer i utallige formater med forskellige formål. Nedenfor finder du nogle af dem:
Det afhænger naturligvis af, hvilken type indhold du laver, målet med det enkelte indhold og de overordnede mål med din content marketing.
Lad os fx sige, at du har skrevet en whitepaper. Så kunne det af gode grunde være relevant at måle antallet af downloads.
Hvis vi alligevel skal forsøge at sige noget overordnet, så kigger man ofte på mængden af trafik til ens website, bounce rate og udviklingen i subscribers til ens nyhedsbrev, når man skal måle effekten af ens content marketing-arbejde.
Og i sidste ende er det altafgørende succesparameter naturligvis: Salg.
Tiden, der bliver brugt på at udvikle, producere og distribuere indhold skal helst resultere i en styrket bundlinje.
I den forbindelse gælder det om at få sat sit content i system gennem fx inbound marketing. Det sikrer, at du rammer dit potentielle lead med tilpasset indhold på tværs af hele kunderejsen, hvilket øger chancen for, at leadet i sidste ende lægger sine penge hos dig fremfor konkurrenten.