Fundamentet for ethvert succesfuldt SEO-arbejde begynder med en søgeordsanalyse.
Den gør dig nemlig bl.a. klogere på, hvad din målgruppe søger efter, og hvilke søgeord du bør prioritere, når du skal skrive trafikslugende tekster til din hjemmeside.
I +10 år har vi hjulpet en række virksomheder med bedre placeringer i søgeresultaterne. Vi ved, hvad der virker og ikke virker inden for SEO.
Vi har ikke kun forstand på søgeordsanalyse. Vi kan også hjælpe dig i alt, hvad der hedder SEO, så du kan samle hele din SEO-indsats ét sted.
Måske tænker du nu: ”Det var da et dumt spørgsmål. Jeg har stort kendskab til min branche og til min målgruppe, så selvfølgelig har jeg også styr på, hvilke søgeord og søgefraser min målgruppe bruger.”
Vi spørger ikke for at være på tværs – tværtimod. Vi spørger for at hjælpe dig.
Vi oplever nemlig gang på gang, at folk bliver forbavset, når søgeordsanalysen viser, at deres målgruppe gør brug af helt andre ord og fraser, end man troede.
Denne åbenbaring (ja okay, det er et stort ord) er uvurderlig.
For når du ved, hvilke søgeord din målgruppe bruger, så kan du ælte dem ind i dine tekster. På den måde kan du øge dine chancer for, at netop din hjemmeside dukker op, når din målgruppe fx søger efter information om den type produkter eller services, du tilbyder.
Så i stedet for at bygge dine tekster op omkring, hvilke søgeord du tror, din målgruppe bruger, så kan du med en søgeordsanalyse få svar på, hvad de reelt søger efter.
Med andre ord: Lad dataen vise vejen.
Er søgeordsanalyse helt nyt territorie for dig? Måske ønsker du at få en snak om, hvad en søgeordsanalyse kan gøre for din virksomhed?
Så tag den snak med Sanne. Hun ved alt, hvad der er værd at vide om søgeordsanalyser, og hun deler gavmildt ud af sin viden.
Det kommer an på, hvem du spørger.
Men spørger du os, så hænger søgeordsanalysen uløseligt sammen med resten af din SEO-indsats.
For nok er en god og grundig søgeordsanalyse en forudsætning for at kunne erobre toppen af søgeresultaterne, men en søgeordsanalyse i sig selv er ikke tilstrækkelig.
Du kan nemlig have nok så meget kvalitetsindhold optimeret efter de rette søgeord, men hvis din hjemmesides tekniske fundament vakler, så er førstepladsen i Google ren ønsketænkning.
Og selv når du har styr på teknisk SEO, skal du også skaffe relevante og troværdige links til din hjemmeside for at skabe en stærk linkprofil.
I grafikken nedenfor har vi illustreret, hvordan de tre områder i dit SEO-arbejder hænger sammen. Tanken er, at du først skal have styr på den nederste del af pyramiden (teknisk SEO), før du kaster dig over onpage SEO – herunder søgeordsanalysen – og til sidst offpage SEO.
Som du måske kan fornemme, er de forskellige SEO-discipliner viklet godt og grundigt ind i hinanden.
Hvis du alligevel ønsker en særskilt søgeordsanalyse, uden at vi dykker ned i resten af din SEO-indsats, så kan det naturligvis også lade sig gøre.
Uanset hvad du er på udkig efter, så vil du med vores søgeordsanalyse få vigtig viden om:
Vi gennemgår indsigterne fra søgeordsanalysen i et skriftligt brief, men hvad du vælger at gøre med dem, er helt op til dig.
Hvis du gerne vil se søgeordene skabe værdi i praksis, men ikke har tiden til det, så ræk ud til os.
Søgeordsanalysen er lavet, du har optimeret dit indhold med relevante søgeord, og nu kan du bare smække benene op og vente på, at din hjemmeside bliver bestormet af besøgende. Eller hvad?
Vi ville ønske, at det var så ligetil. Sandheden er dog en anden.
Som vi allerede kort har opridset, så består SEO nemlig af meget mere end en søgeordsanalyse.
Din tekniske SEO og offpage SEO, herunder linkbuilding, skal også optimeres, hvis du har nogen forhåbninger om, at Google belønner dit indhold med en topplacering i søgeresultaterne.
Bliv klogere på, hvordan vi kan hjælpe dig med hele din SEO-indsats
Hvis du spørger os, kan alle virksomheder, der har en hjemmeside eller webshop, få gavn af en søgeordsanalyse.
Uanset størrelsen på din virksomhed eller branchen, du arbejder i, vil vi hårdnakket påstå, at det altid vil være relevant at få indblik i, hvilke søgeord- og fraser dine potentielle kunder bruger.
Prisen på en søgeordsanalyse…
… varierer.
Det er det lidt kedelige, men sande svar.
Prisen vil alt andet lige være en anden, hvis du beder os om at lave en søgeordsanalyse bestående af flere hundrede ord rettet mod forskellige internationale markeder, end hvis du skal have en kort liste af søgeord, du skal bruge til at optimere en håndfuld produkttekster.
Med andre ord: Prisen afhænger af omfanget.
Ønsker du en specifik pris, så hiv fat i os, så vi kan blive klogere på omfanget af din søgeordsanalyse.
Hvis du gerne vil findes af din målgruppe (og det vil du naturligvis gerne), så er en søgeordsanalyse en temmelig god idé.
For når du har indsigt i din målgruppes søgeadfærd, kan du optimere dine tekster mod de specifikke søgeord.
Dermed kan du med ro i maven vide, at du bruger din tid (og dermed dine penge) på de rette søgeord fremfor irrelevante søgeord, som din målgruppe alligevel ikke bruger eller har en meget lav søgevolumen.
Når du har optimeret din hjemmesides indhold mod de rette søgeord, er det selvfølgelig relevant at tage et kig på effekten af ens arbejde.
Her kommer vores egenudviklede live dashboard på banen.
Med det kan du få et overblik over udviklingen i organiske søgeresultater på Google og dermed få en indikation af, om de valgte søgeord skaber den ønskede trafik.
Det kommer naturligvis an på, hvor afhængig din forretning er af din SEO-indsats.
Hvis din data viser, at du hiver mange kunder gennem forretningen takket være jeres SEO-arbejde, skal dine tekster naturligvis være opdateret med de fraser og ord, din målgruppe bruger.
Din målgruppes søgeadfærd er ikke en konstant størrelse. Den vil ændre sig med tiden, så derfor vil vi som udgangspunkt anbefale, at man får lavet en søgeordsanalyse en gang om året.