fbpx

Har du svært ved at holde styr på de mange SEO regler? Det forstår vi godt – det kan være en jungle at finde rundt. Ofte har man lige fundet fidusen, men resultaterne er ikke som håbet. Her er de mest gængse misforståelser, og hvordan du undgår dem.

 

Jeg ligger nr. 1 på Google – hvorfor bliver jeg ikke fundet på mit søgeord?

Det ene øjeblik sidder du med armene over hovedet, fordi alle dine søgeord ligger i toppen af søgeresultaterne, når du selv søger på Google. Det næste øjeblik hænger du med mulen, for der er nemlig ingen kunder, som finder frem til din hjemmeside.

Dine, mine og alle andres søgeresultater er ikke ens

Du må som udgangspunkt aldrig stole blindt på det søgeresultat, du får frem i en ordinær søgning på Google. Google er intelligent nok til, at de tager din browserhistorik med i udvælgelsen af søgeresultatet. Du har besøgt din egen hjemmeside, og brugt en rum tid på at undersøge og eventuelt redigere den. Derfor ”tænker” Google, at siden er særlig interessant for dig. Resultatet bliver, at din hjemmeside vises i et søgeresultat, der ligger væsentligt højere, end det vil være tilfældet for en potentiel kunde, der ikke har besøgt din side før.

Sådan tjekker du, hvor din hjemmeside er placeret i søgeresultaterne

Der findes naturligvis forskellige betalte programmer, som kan fortælle dig præcis, hvor godt du ligger placeret på specifikke søgeord. Flere af disse services holder dig også opdateret på, hvordan din placering udvikler sig over tid.

Er du mere interesseret i et her-og-nu billede, og ikke interesseret i at betale for det, så har Google heldigvis en løsning, der hjælper dig. Først skal du bruge browseren Google Chrome (har du ikke den, kan du downloade den her). I Chrome-browserens højre hjørne, klikker du på ikonet med de tre horisontale prikker og vælger Nyt inkognito-vindue. Så får du et nyt vindue, der lader dig søge og viser et søgeresultat, der ikke tager højde for placering og browserhistorik. Altså en søgning ganske som den ville se ud, hvis Google ikke havde nogen forudgående viden om dig eller dine kunder.

 

Hvorfor forbedres min rangering ikke, når jeg har udfyldt metatags?

For år tilbage var metatags noget af det vigtigste, når man arbejdede med SEO. Det var den mest effektive måde at fortælle Google og andre søgemaskiner, hvad siden handlede om. Mange bruger fortsat disse metatags, hvor man kan indtaste de søgeord, man gerne vil have, at siden bliver fundet på.

Googles robotter bliver klogere…

Men metatags har desværre ikke samme effekt, som de havde førhen. De såkaldte crawlers (søgemaskinernes robotter, som gennemgår hjemmesider for indhold) bliver mere og mere intelligente. De algoritmer, som de arbejder ud fra, bliver løbende opdateret og forbedret. Derfor bliver det også sværere at ”kontrollere” dem.

Hold fokus på indhold

Søgemaskinerne vil forbedre oplevelsen for deres brugere. Derfor har de større fokus på indholdet på hjemmesiden – altså det indhold de besøgende får vist. Eftersom de besøgende ikke ser metatags, har disse ikke den store betydning for sidens SEO værdi. Du bør i stedet fokusere på at forbedre det indhold, der er synligt på hjemmesiden.

 

Hvorfor vises min nye hjemmeside ikke på Google?

Din nye hjemmeside er lanceret, og du venter spændt på gæster fra Google. Hjemmesiden er helt i top; nyeste features og fed grafik. Kunderne burde være vilde i varmen og ringe uafbrudt.

Men når der ingen trafik kommer, og ingen kan finde sitet på Google – hvad så?

Google arbejder hurtigt – men ikke så hurtigt

Man er aldrig garanteret en høj placering i søgeresultaterne, bare fordi du har en ny og opdateret hjemmeside. Det tager tid at komme til tops i Googles søgeresultater. Googles robotter arbejder hurtigt, men der kan snildt gå et par uger, inden Googles robotter kommer forbi din hjemmeside.

Sådan tjekker du, om du er synlig på Google

Hvis du er i tvivl, om Google har været et smut forbi din hjemmeside, kan du lave en lille test. Gå til Google og skriv følgende i søgefeltet: site:[dit domæne] (for eksempel site:makers.dk). Herefter får du vist alle de sider, som Google kender fra dit domæne.

Sådan skynder du på Google

Du kan gøre Google opmærksom på din nye hjemmeside ved at oprette det i Google Search Console. I værktøjet kan du fortælle Google, hvilke sider du ønsker, der bliver vist i søgeresultaterne. Det gør du bl.a. ved at uploade et sitemap, som også hjælper Google med at læse din hjemmeside korrekt. Efter Googles gennemgang af din hjemmeside, kan du i Google Search Console se, hvilke sider Google har fundet, og evt. om der er sket fejl.

Det skal nævnes, at der ingen garanti er for, at Googles robotter kommer hurtigere forbi din hjemmeside ved brug af Google Search Console – men det er ofte tilfældet. Og tid er lig med penge – i hvert fald tid i toppen af Googles søgeresultater.