Sociale medier er stærke marketingværktøjer, og mulighederne er mange. Men ved du hvilke medier, der er relevante for dig?
I dette blogindlæg gør vi dig klogere på, hvordan man som virksomhed kan bruge Instagram i sin marketing.
Instagram kan bedst betegnes som en online, digital billedbog.
Navnet er en sammentrækning af ”Instant Camera” og ”Telegram”, fordi mediet oprindeligt er tænkt som et sted, hvor man kan dele ”her og nu” øjebliksbilleder med sine venner. Det er et socialt medie med fokus på den visuelle præsentation. Man deler primært billeder og korte videoer, hvor det er muligt at tilføje en kort beskrivelse.
Det er altså et socialt medie med fokus på visuel kommunikation og en god mulighed for storytelling. Derudover er der et højere engagement fra brugerne, end der er på Facebook. Så der er god mulighed for at komme tættere på og interagere med sine følgere.
Instagram er en platform med en bred brugergruppe. Mange har oprettet en profil på det populære medie – unge som gamle. Dem, der bruger mediet hyppigst, dagligt er dog de unge mellem 15-30 år ifølge Danmarks Statistik.
Samme undersøgelse viser, at 56% af den danske befolkningen bruger Instagram. Disse brugere er hovedsageligt kvinder. Faktisk har 58% af alle danske kvinder en profil på Instagram, mens kun 32% af danske mænd har oprettet en profil på det populære sociale medie ifølge tal fra Slots- og Kulturstyrelsen.
Den visuelle SoMe-platform har mange brugbare funktioner, som gør det nemt at lave organisk Instagram-marketing (det vil sige markedsføring, hvor du ikke bruger penge og annoncekroner).
Del billeder og video
Instagram er ideelt til at dele billeder og korte videoer med dine følgere. Her har du mulighed for at lade dem komme tættere på med indhold, der giver et kig ”bag kulissen”.
Lav stories
Instagram har en funktion, der tillader dig at dele stories med dine følgere. Stories er en række små videoklip, der er tilgængelig for brugerne via din profil i 24 timer efter de er lagt op. Du har også mulighed for at sende live. På den måde kan dine følgere komme helt tæt på og være med ”her og nu”.
Brug hashtags
Du kan øge rækkevidden med hashtags under dine opslag.
Sælger du for eksempel sko, kan du bruge specifikke hashtags som #vinterstøvler eller #sandaler. Sidder en bruger og kigger på billeder med et af disse hashtags, dukker dine billeder op i søgningen. På den måde kan du nå længere ud og fange potentielle nye kunder.
Det fungerer også den anden vej rundt. Deler en kunde et billede af dit produkt, kan personen vedlægge hashtags og også tagge din virksomhedsprofil, så du får gratis omtale og bliver set af alle vennerne.
Del billeder direkte på andre platforme
Instagram har siden 2012 været ejet af Facebook. Det betyder, at de to platforme ”snakker” rigtig godt sammen. Det er derfor nemt at dele indhold på Facebook, samtidig med at man lægger det på Instagram.
Tag personer
Når du deler et billede på Instagram, har du mulighed for at ”tagge” personer på billedet.
F.eks. hvis du låner et billede af dit produkt fra en kunde, som du derfor krediterer for billedet. Det kan være med til at styrke kunderelationen. Ligeledes kan andre tagge dig/din virksomhedsprofil på deres billeder, så alle billeder med relation til din virksomhed kan findes i en fane på din profil.
Det sørger også for, at potentielle kunder kan finde vej til din profil via billeder, andre har lagt op.
Opret en virksomhedsprofil
Instagram har en funktion, der tillader dig at oprette en virksomhedsprofil. Med sådan en profil kan du få indblik i aktiviteten på din profil og følge dens udvikling.
Du kan blandt andet se, hvordan dine følgere interagerer, og hvilke opslag der performer bedst.
Du kan også se statistikker om dine følgere. Eksempelvis hvornår de oftest er online.
Virksomhedsprofilen udvider også mængden af kontaktinformation du kan dele på mediet. Udover mail og telefonnummer, kan du også tilføje adresse, ruteplanlægning, åbningstider, link til hjemmesiden osv.
Tag produkter på billederne
Du kan tagge produkter på dine billeder. Det betyder bl.a., at du kan tilføje et direkte link til produktet på webshoppen.
Du lægger altså et billede op og tagger produktet. Så kan brugeren trykke på den lille prik på billedet, der indikerer et produkttag og med det samme se produktets navn og pris. Herefter kan brugeren også vælge at klikke sig direkte ind på produktet på din webshop.
Del brugeres billeder
Det sker hyppigt, at personer deler på Instagram, når de har fået en service eller købt en ny vare. Derfor er der rig mulighed for at finde billeder af dine produkter i brug og gode anbefalinger fra kunder.
Oftest er det helt i orden for billedets ejermand, at du deler billedet på din virksomhedsprofil. Det understøtter troværdigheden af virksomheden og produkterne at se tilfredse kunder.
Målrettet annoncering – også på Facebook
Vil du være sikker på, du når langt ud med din Instagram-marketing, bør du benytte annoncer.
Du kan målrette din annoncering til bestemte segmenter på Instagram. Bl.a. ud fra engagement, altså dem, der har interageret med din virksomhedsprofil, men ikke nødvendigvis følger den. Du kan f.eks. vælge at annoncere til:
Udover at bruge de segmenterede målgrupper til annoncering på Instagram, så er det faktisk også muligt at bruge de samme målgrupper til annoncering på Facebook. Det vil altså sige, at du inde på Facebook kan nå ud til de personer, der har vist interesse for din Instagram profil.
Eksempel på produktag fra Magasins profil.
Markedsføring på instagram kræver relativt meget tid og engagement.
Mediet er som sagt visuelt, og du får klart bedst interaktion fra brugerne, hvis du deler gode, gennemtænkte kvalitetsbilleder og ikke tilfældige billeder med kedelige motiver. Billederne bærer kommunikationen på Instagram – derfor er det også bedst, hvis du føler, at du har noget visuelt at dele ud af.
De helt centrale spørgsmål, som du skal gøre op med dig selv er, om din målgruppe er på mediet, og om du har ressourcerne til at drive Instagram-marketing? Hvem skal stå for at producere det visuelle indhold, og hvad skal dette indhold formidle? Du skal med andre ord have en strategi for din tilstedeværelse på mediet.
Det er måske ikke alle virksomheder, der kan eller vil dele billeder “bag kulissen”, eller har et væld af fysiske produkter at tage billeder af. Men ofte kan der findes en vinkel, som giver mening for din virksomhed, hvis målgruppen er til stede.
Målgruppen på Instagram er, som sagt, relativt ung, og størstedelen er kvinder. Hvis din virksomhed har produkter eller services, der appellerer til unge kvinder, kan Instagram være et godt sted at være til stede. Det kan f.eks. være børnetøj, makeup, boligindretning, spabehandlinger osv.
Instagram er ikke kun for B2C virksomheder. Er man en B2B virksomhed kan man også sagtens bruge Instagram til at skabe positiv opmærksomhed og fortælle, hvad man kan og står for. Det kan skabe et større kendskab til virksomheden og styrke brandet, evt. overfor nye medarbejdere.
Du kan læse mere om, hvordan bruger Snapchat i din marketingindsats her.
Du kan læse mere om, hvordan bruger YouTube i din marketingindsats her.