Sociale medier er stærke marketingværktøjer, og mulighederne er mange. Men ved du hvilke medier, der er relevante for dig? I dette blogindlæg gør vi dig klogere på, hvordan man som virksomhed kan bruge YouTube i sin marketing.
YouTube er en platform til deling af video. Det er et enormt populært medie, og flere lever af at være youtubere, der deler videoindhold med deres følgere. Derudover er YouTube det fjerde største website i verden og den mest anvendte søgemaskine udover Google. Det er en platform, der bruges til både læring og underholdning.
YouTube er en enorm populær platform, især fordi video efterhånden er uundgåeligt i de fleste sammenhænge.
Faktisk ser 3 ud af 4 internetbrugere dagligt videoer på nettet. I Danmark er det over halvdelen, der har en aktiv YouTube-profil.
Det er primært den yngre generation, der bruger mediet, men i og med at YouTube er den næststørste søgemaskine, er det altså en yderst velbesøgt platform for folk i alle aldre.
Lav videotutorials
Mange foretrækker at lære igennem videoer, frem for at læse sig til viden. Derfor kan man dele ud af sin viden med videotutorials på YouTube. Beskæftiger din virksomhed sig for eksempel med digital marketing, kan du måske lave guides om at ”udnytte sociale medier bedst muligt” eller “email-marketing”.
Er du en virksomhed, der sælger fysiske produkter, f.eks. hårprodukter, kan du med fordel også lave guides til forskellige håropsætninger, hvor jeres produkter bruges. Der er rig mulighed for at lave flere videoer i en serie, så seeren måske vælger at følge din kanal, for at se den næste video.
Skab relationer
Som med andre sociale platforme, er det rigtig fint at lade virksomhedens personlighed skinne igennem for at skabe en relation til følgerne.
Lav gerne indhold, der er sjovt og relevant for din målgruppe, uden at fokus ligger direkte på salg og promovering af produkter. Gode relationer til målgruppen kan skabe salg på længere sigt.
Produktdemoer
Som sagt foretrækker mange at se ting på video, hvis de har muligheden. Derfor kan du med fordel lave videoer, der demonstrerer, hvordan jeres produkter samles og/eller bruges. Det øger chancen for tilfredse kunder, fordi de får det meste ud af det produkt, som de har købt hos jer.
Desuden kan nye potentielle kunder bruge videoerne til research – et af de første steps i købsprocessen.
Anmeldelser af produkter
For at understøtte at dit produkt er værd at investere i, så er det en god idé at dele anmeldelser af jeres produkter med dine følgere.
Du kan få kunder til at filme korte videoer, hvor de anmelder og eventuelt prøver produktet. Det skaber større troværdighed til både virksomhed og produkt, at andre kan lide det.
Sponsoreret indhold
En anden måde at bruge YouTube på, er ved at blive nævnt i andres videoer igennem sponsoreret indhold.
Nævnes dine produkter i en video på en kanal med en relevant målgruppe, skabes der potentielt trafik til din virksomheds kanal, sociale medier og hjemmeside.
Annoncering
Selvom din virksomhed ikke producerer videoindhold til YouTube, kan du stadig udnytte platformen til annoncering.
YouTube viser reklamevideoer inden brugeren kan se den valgte video. Brugeren kan skippe reklamen efter nogle sekunder, men som annoncør betaler du kun, hvis brugeren ser minimum 30 sekunder eller hele reklamen. Du betaler altså ikke nødvendigvis for alle visninger af din annonce.
Derudover tilbyder YouTube også ekstremt billig annoncering sammenlignet med andre videoplatforme. Og eftersom YouTube er ejet af Google, har du stort set samme målretningsværktøjer, som Google tilbyder ved anden annoncering.
YouTube er verdens andenstørste søgemaskine, så det er en meget populær og velbesøgt platform. Især mange unge, men også voksne, bruger platformen til at se alverdens videoer.
Du kan med andre ord nå ud til mange mennesker og styrke troværdigheden omkring din virksomhed og produkter. Har du tiden og muligheden for at lave relevant videoindhold af god kvalitet, så er marketing via YouTube værd at overveje.
Sammenlignet med medier som Facebook og Instagram, er YouTube ikke lige så effektiv som direkte salgskanal. Det skyldes, at placeringen af reklamerne oftest afbryder brugeren af mediet ubelejligt. Derimod er brugere på Facebook og Instagram mere åbensindede, fordi de browser mindre målrettet.
Til gengæld er YouTube, som nævnt ovenfor, et eminent værktøj til branding af virksomheden og produkterne. Og der ligger stor værdi og mange muligheder i at skabe relationer til eksisterende og potentielle kunder.
Du kan læse mere om, hvordan bruger Instagram i din marketingindsats her.
Du kan læse mere om, hvordan bruger Snapchat i din marketingindsats her.